fbpx

Bateri CATL cas 10 minit mampu dapat 400km, jarak maksima hingga 700km

bateri catl shenxing 03

SYARIKAT gergasi bateri, CATL baru mempersembahkan produk terbaharu mereka, iaitu ShenXing yang dikatakan mampu memperoleh jarak 400km dengan hanya mengecas selama 10 minit.

CATL berkata bateri baharu untuk EV itu akan mampu membekalkan sehingga 700km jarak pemanduan, walaupun mereka tidak mendedahkan jenis kenderaan untuk angka ini (saiz, berat, dan sebagainya).

Tetapi ini tetap suatu angka dan prestasi menarik walaupun jika dipasang pada kenderaan EV saiz sederhana.

Menurut CATL, nama ShenXing diambil dari frasa purba China, yang bermaksud laju atau pantas. Dan ia memang pantas untuk mengecas jika mampu mendapat 400km dalam hanya 10 minit. Ini bersamaan dengan pengecasan dari 20 hingga 80 peratus dalam masa 10 minit.

Pengecasan super pantas ini bukan satu-satunya ciri menarik bateri ShenXing. Ia juga membekalkan sehingga 700km yang menyamai kenderaan ICE biasa. CATL turut berkata pecutannya tetap mantap walaupun pada suhu rendah.

Kebolehan pengecasan pantas bateri ShenXing boleh dibuat pada julat suhu yang luas. Ia dikatakan prestasi mengecasnya pada suhu rendah adalah sama dengan suhu tinggi. Menurut pembentangan CATL, tiada masalah untuk mengecas walaupun pada suhu -10 darjah Celsius.

ShenXing merupakan bateri LFP (lithium ion phosphate) pertama dunia dengan pengecasan pantas 4C. Antara teknologi yang dibawa adalah cathode rangkaian super elektronik, graphite ring ion pantas, elektrolit superkonduktor, filem Solid Electrolyte Interface (SEI) ultra-nipis, dan high porosity separator.

CATL berkata bateri ShenXing ini akan mula didapati pada kereta-kereta EV mewah, tetapi mereka berhasrat menawarkan bateri itu pada lebih banyak jenis kenderaan. Buat masa ini, rakan kongsi CATL termasuklah Chery Automobile, Changan Auto, Neta Auto, Zeekr, dan Great Wall Motor.

Lihatkan Ulasan (1)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved