fbpx

Zeekr bakal hadir ke Malaysia di bawah rangkaian NxGV Proton

proton zeekr 02

RASMI, jenama Zeekr bakal hadir ke Malaysia selepas ketibaan jenama smart. Perkembangan ini dilaporkan selepas YB Senator Tengku Datuk Seri Utama Zafrul Tengku Abdul Aziz, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) melawat ke kilang Zeekr di Ningbo, China.

Zafrul juga disertai oleh delegasinya dari MITI, MIDA, Matrade, DRB-Hicom dan Proton. Ditubuhkan pada 2021, Zeekr ialah jenama kereta elektrik (EV) premium di bawah Geely Automobile Holdings.

Zeekr mengkhusus dalam EV dan beroperasi pada falsafah perusahaan berorientasikan pengguna, selaras dengan menjadi sebuah syarikat teknologi mobiliti pintar. Kilang Zeekr di Ningbo mengaplikasikan IR4.0 dan 5G dan melambangkan tahap kecekapan pembuatan tertinggi.

Semasa lawatan itu, Zafrul telah melawat fasiliti dan mengadakan perbincangan dengan Geely dan PROTON berhubung strategi New Energy Vehicle (NEV) dan teknologi pintar.

Gambar oleh: Facebook smart Malaysia

Beliau juga menyertai sesi pandu uji yang meliputi pelbagai model seperti kereta penumpang, kenderaan utiliti sukan (SUV), “lifestyle pick-ups” dan kenderaan komersial.

Lawatan ke Ningbo diadakan sehari selepas Forum Perniagaan Malaysia-China diadakan di Beijing untuk pemimpin-pemimpin perniagaan dari kedua-dua negara dan dihadiri oleh YAB Dato Seri Anwar Ibrahim, Perdana Menteri Malaysia.

Acara itu menyaksikan pemeteraian dokumen Ketua Perjanjian (HOA) antara DRB-HICOM dan Geely yang memeterai komitmen mereka untuk bersama-sama melabur, mengurus dan membangunkan Automotive High Tech Valley (AHTV) di Tanjung Malim sebagai bandar pintar dan hab untuk Kenderaan Generasi Seterusnya (NxGV).

Ia dianggarkan yang AHTV mampu menarik pelaburan bernilai sebanyak RM32 billion bagi 10 tahun yang akan datang.

Walaupun kereta berkuasa enjin pembakaran dalaman (ICE) kekal sebagai tunjang utama penawaran model Proton dalam beberapa tahun akan datang, syarikat itu juga telah menetapkan strategi NEVnya untuk masa terdekat.

Langkah pertama yang akan diambil ialah pelancaran Proton X90, tambahan terbaru kepada rangkaian SUV jenama yang dikuasakan oleh versi hibrid ringan enjin 1.5 TGDInya.

Ini akan diikuti dengan pengenalan pasaran smart #1 oleh PRO-NET di pasaran Malaysia pada suku keempat 2023.

Selepas lawatan menteri MITI, kini terdapat rancangan untuk memperluaskan rangkaian tawaran dan menyertakan segmen kenderaan yang baharu kepada Proton.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved