fbpx

Kumpulan peladang Thailand ini berlumba guna traktor padi, pun boleh!

petani thai drag race 13

Benarlah apa orang kata. Letak saja enjin pada sesuatu benda, pasti akan ada orang berlumba dengannya. Ini terbukti dengan suatu scene di Thailand, dimana mereka berlumba di kawasan ladang. Apa yang dipandu itu?

Menurut perkongsian CB Media di Youtube, peladang-peladang Thailand berluma dengan tractor bising yang dimodifikasi dan dipandu secara berdiri. Ia mirip berlumba kereta kuda, cuma jenteranya di depan adalah enjin.

Mereka berlumba drag di laluan lurus yang dibina di permukaan tanah (dirt) berdekatan kawasan ladang padi Thailand. Pelumba-pelumba ini dilengkapi dengan peralatan keselamatan mereka sendiri, seperti topi keledar basikal dan pelindung tulang kering motosikal.

Di kawasan perlumbaan juga terdapat pelbagai jentera dipamerkan, mereka mempunyai tahap kustom yang agak menarik. Antaranya adalah tangki minyak gentian karbon dan anodized, rim fancy, dan skema warna untuk pelumba.

Ekzos adalah jenis bising tanpa peredam bunyi, membingitkan suasana. Enjin diesel silinder tunggal yang digunakan mungkin tidaklah begitu berkuasa, sekadar beberapa puluh hp, tetapi ia tetap memberikan aksi persembahan menarik.

Kebanyakan pelumba berentap dengan tempat pemijak manakala enjin dan roda pacuan di depan. Ada juga yang membina jentera rendah panjang seperti dragster, lengkap dengan roda stereng dan kotak gear.

Secara keseluruhan, ianya suatu sukan yang seronok ditonton. Tanah-tanah memercik ke atas saat tayar memacu laju ke depan.

Dalam video, jentera ini dipanggil sebagai rice tractor atau traktor padi, tetapi ada juga beberapa gelaran oleh rakyat tempatan, antaranya “ekong”, “e-tak”, dan “e-tan”, mengikut jenis dan konfigurasi.

Ini macam pun boleh! Asalkan seronok dan selamat.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved