fbpx

Mitsubishi Xforce diperkenalkan di Indonesia – garang lain macam!

Mitsubishi Xforce 01

GAIKINDO Indonesia International Auto Show (GIIAS) yang sedang berlangsung di Jakarta menyaksikan kemunculan pesaing terbaru dalam segmen SUV kompak iaitu Mitsubishi Xforce.

Menurut Mitsubishi, model itu akan dilancarkan di Indonesia terlebih dahulu sebelum memasuki negara-negara ASEAN lain seperti Vietnam dan Filipina, serta pasaran Asia Selatan, Amerika Latin, Timur Tengah dan Afrika. Bagaimana pula dengan Malaysia? Kita tunggu apa kata Mitsubishi Motors Malaysia (MMM).

Seperti yang boleh dilihat, Xforce tampil rugged dan garang dengan konsep rekaan ‘Silky & Solid’ yang mengetengahkan elemen-elemen seperti bumbung terapung, dapra yang lebar serta rim berukuran 18 inci.

Ia juga menampilkan evolusi terkini ‘wajah’ Dynamic Shield yang ditemani dengan lampu utama dengan grafik berbentuk T dan lampu nyalaan siang LED berbentuk L. Grafik berbentuk T juga boleh ditemui pada lampu belakang.

Ruang dalaman pula direka berdasarkan konsep Horizontal Axis yang memberikan pemandu sudut pandangan yang lebih luas.

Antara kelengkapan yang tersedia termasuk paparan monolithic berukuran 12.3 inci, panel instrumen digital lapan inci, sistem audio Dynamic Sound Yamaha Premium dengan lapan pembesar suara, pengecas wayarles pada konsol tengah dan port USB Type A dan C di hadapan dan belakang.

Mitsubishi mendakwa kerusi hadapan direka untuk memberikan sokongan yang cukup pada bahagian bahu, serta mengehadkan pergerakan penumpang terutamanya ketika memandu di atas permukaan yang tidak rata.

Untuk tempat duduk belakang, ia dikatakan mempunyai ruang kaki yang cukup luas untuk memuatkan tiga orang penumpang dengan selesa. Selain itu, penyandarnya mempunyai lapan tahap pelarasan dan boleh dilipat sepenuhnya secara 40:20:40.

Apa yang menarik, kabin Xforce dikatakan boleh menyimpan sehingga 21 botol plastik 600 ml, dengan pemegang minuman pada bahagian pintu, konsol lantai serta di dalam kotak konsol yang mempunyai ciri pendingin.

Xforce dikuasakan oleh enjin MIVEC DOHC 1.5-liter yang sama dengan Xpander, dengan 105 PS pada 6,000 rpm dan 141 Nm pada 4,000 rpm. Bagaimanapun, ia tidak menggunakan transmisi automatik empat kelajuan, sebaliknya transmisi CVT ditugaskan untuk menyalurkan kuasa ke roda hadapan.

Sistem suspensi terdiri daripada topang MacPherson di hadapan dan torsion beam di belakang. Menurut syarikat itu, caster trail, nisbah stereng, bushing dan saiz silinder penyerap hentak telah dioptimumkan untuk memberikan kestabilan pada laluan lurus.

Xforce mempunyai kelegaan tanah setinggi 222 mm, manakala sudut approach dan departure masing-masing ialah 21 dan 30.5 darjah. Radius putaran adalah yang terkecil dalam kelasnya iaitu 5.2 meter, membolehkan SUV ini membuat putaran U dengan mudah.

Xforce dilengkapi dengan empat mod pemanduan iaitu Normal, Wet, Gravel dan Mud yang membolehkan ia dipandu di atas pelbagai jenis kondisi permukaan. Active Yaw Control (AYC) bertindak untuk melaras pacuan pada roda kiri atau kanan hadapan untuk memberikan kawalan dan cengkaman terbaik.

Lihatkan Ulasan (2)
  • Hi there,

    We run an Instagram growth service, which increases your number of followers safely and practically.

    We aim to gain you 400-1200+ real human followers per month, with all actions safe as they are made manually (no bots).

    The price is just $60 (USD) per month, and we can start immediately.

    Let me know if you wish to see some of our previous work.

    Kind Regards,
    Megan

  • Hi there,

    We run an Instagram growth service, which increases your number of followers safely and practically.

    We aim to gain you 400-1200+ real human followers per month, with all actions safe as they are made manually (no bots).

    The price is just $60 (USD) per month, and we can start immediately.

    Let me know if you are interested and have any questions.

    Kind Regards,
    Libby

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved