fbpx

Australia perkenal lesen memandu untuk supercar, pemohon perlu jalani kursus khas

lamborghini revuelto 04

DALAM usaha untuk mempertingkatkan keselamatan jalan raya, Australia telah memperkenalkan undang-undang baharu yang mewajibkan pemilikan lesen memandu khas kelas ‘U’ untuk pemandu kenderaan berkuasa tinggi.

Menurut laporan, kenderaan-kenderaan yang diklasifikasikan sebagai kereta sport atau supercar itu juga tertakluk kepada peraturan yang lebih ketat untuk mengurangkan risiko kemalangan.

Menurut kerajaan Australia Selatan, kira-kira 270 pemandu di negeri itu dikehendaki mendapatkan lesen kelas ‘U’ tersebut menjelang 1 Disember 2024. Bagi melayakkan diri untuk lesen ini, pemohon perlu melengkapkan kursus latihan dalam talian yang direka khusus untuk pengendalian kenderaan berkuasa tinggi.

Dijadualkan untuk pelancaran awal tahun hadapan, kursus tersebut akan merangkumi pelbagai topik termasuk kesedaran risiko, penggunaan sistem bantuan pemandu (ADAS) dan pengoperasian kenderaan berkuasa tinggi secara selamat.

Semua kereta dengan nisbah kuasa-berat bersamaan atau melebihi 276 kilowatt per tan (370 hp per 1,000 kg) tertakluk di bawah undang-undang baharu ini.

Bukan itu sahaja, kerajaan Australia Selatan juga telah memperkenalkan langkah-langkah untuk memastikan semua sistem bantuan pemandu seperti ABS, AEB, Stability Control dan Traction Control di dalam kenderaan berprestasi sentiasa diaktifkan.

Selain itu, pemandu yang menggunakan mod Sport sehingga mengakibatkan kematian atau kecederaan serius akan menghadapi pertuduhan yang lebih berat di bawah undang-undang yang baru ditubuhkan ini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved