fbpx

Lesen khas untuk supercar bakal diperkenalkan di Australia

Lamborghini Huracan STO

SUPERCAR secara asasnya bermaksud kereta jalanan yang berkuasa tinggi, jadi ada logiknya juga jika pemandu diwajibkan memiliki lesen khas untuk memandu kereta jenis ini, bukan?

Inilah yang cuba dilakukan oleh Perdana Menteri Australia Selatan Peter Malinauskas. Dalam satu kenyataan media, Maulinaskas berkata pihaknya akan menggubal undang-undang baharu bagi memperkenalkan skim perlesenan untuk pemandu yang ingin memandu kereta sport berkuasa tinggi.

Bagi mendapatkan lesen khas ini, pemandu perlu menjalani latihan khusus serta memenuhi pelbagai lagi kriteria lain, sama seperti ketika mengambil lesen motosikal dan trak.

Selain itu, undang-undang baharu ini akan mengharamkan sistem kawalan cengkaman (traction control) yang boleh dinyahaktifkan dalam kenderaan berkuasa tinggi. Ia juga mensasarkan untuk memperkukuhkan undang-undang yang melarang pemandu yang dituduh membunuh daripada memegang lesen sehingga kes mereka selesai.

Langkah ini diambil susulan kematian Sophia Naismith, yang mana menurut ABC terbunuh selepas dilanggar oleh sebuah Lamborghini di luar sebuah restoran Cina pada 2019. Pemandu supercar itu, Alexander Campbell mengaku bersalah memandu secara berbahaya namun baru-baru ini dibebaskan daripada hukuman mati.

Selepas kematiannya, ibu bapa Naismith menjadi aktivis bagi mendesak pembaharuan. Malinauskas berkata, “Saya ingin berterima kasih kepada Pia dan Luke atas sokongan mereka, dan saya berharap pembaharuan ini akan mengelakkan tragedi sedemikian daripada berlaku ke atas keluarga lain.”

“Saya telah mengarahkan agensi-agensi kerajaan berkaitan untuk segera memulakan penggubalan undang-undang dan saya berharap Parlimen akan menyokong pembaharuan penting ini,” tambah beliau.

Perundangan itu dijadualkan dibawa ke Parlimen menjelang akhir tahun ini dan Malinauskas sudah menjangkakan tentangan sengit daripada para pemilik supercar.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved