fbpx

Mazda CX-60 dilancar di Indonesia – Enjin 3.0-liter 6-silinder 280hp, RM358k

mazda cx-60 10

SELEPAS pelancaran di Filipina dan Singapura, kini giliran Indonesia untuk menjadi negara ASEAN yang menerima kehadiran Mazda CX-60. SUV 5-tempat duduk ini ditawarkan dengan pilihan untuk negara itu; Kuro Design dan Elite Design, kedua-duanya berharga 1.188 bilion rupiah (kira-kira RM358k).

Kedua-dua varian dikuasakan oleh enjin 3.3-liter e-SkyActiv petrol 6-silinder yang menjana output keseluruhan 280hp pada 5,000 hingga 6,000rpm dan 450Nm dari 2,000 hingga 3,500rpm. Jika anda perasan nama e-SkyActiv, ya enjin ini mendapat sistem elektrifikasi.

Ianya merupakan unit mild hybrid 48-volt yang mempunyai motor elektrik di antara enjin dan kotak gear. Motor elektrik ini dibekalkan kuasanya oleh bateri lithium-ion 0.33kWh.

Kuasa disalurkan ke semua roda melalui kotak gear automatik 8-kelajuan dan sistem pacuan semua-roda i-Activ.

Foto ihsan Mazda

Mazda CX-60 merupakan model serba baharu yang dibina di atas platform SkyActiv Multi Solution Scalable Architecture.

Dari segi rekaan luaran, perbezaan utama untuk Kuro dan Elite ialah gril depan, dimana Kuro mendapat kemasan honeycomb manakala Elite menampilkan bar melintang. Rim 20-inci untuk Kuro adalah berwarna gelap sementara Elite berwarna cerah.

Enam warna ditawarkan untuk CX-60 ini iaitu Soul Red Crystal Metallic, Machine Grey Metallic, Rhodium White Metallic, Platinum Quartz Metallic, Deep Crystal Blue Mica, dan Jet Black Mica.

Bergantung kepada varian, kelengkapan dalaman merangkumi balutan kulit Nappa dengan kemasan kayu maple, dengan dua paparan bersaiz 12.3-inci untuk panel instrumen dan infotainmen.

Ciri standard lain termasuklah Active Driving Display, head-up display, lampu LED adaptif, bumbung panoramik, sistem audio Bose dengan 12 pembesar suara, pengecas tanpa-wayar, dan pintu but berkuasa.

Untuk ciri keselamatan pula, Mazda CX-60 hadir standard dengan tujuh beg udara, kamera 360-darjah, dan sistem aktif seperti Autonomous Emergency Braking, Lane Departure Warning, Blind Spot Monitoring, Front and Rear Cross Traffic Alert, Driver Monitoring System, dan Driver Attention Alert.

Buat masa ini, kami belum ada maklumat mengenai pelancaran CX-60 untuk pasaran Malaysia. Tetapi dengan spesifikasinya yang agak premium, kami jangkakan ia akan ditawarkan pada harga antara RM240,000 hingga RM280,000. Apa pendapat anda?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved