fbpx

Toyota Alphard, Vellfire (2023) tampil lebih luas dan mewah

Toyota Vellfire 03
Toyota Vellfire

MPV mewah kegemaran ramai iaitu Toyota Alphard dan Vellfire secara rasminya memasuki generasi keempat dengan pembaharuan menyeluruh melibatkan aspek casis, reka bentuk, enjin dan kelengkapan.

Seperti yang anda mungkin sudah tahu, Alphard dan Vellfire kini dibina di atas platform TNGA (GA-K). Ia dikatakan 50 peratus lebih tegar berbanding platform yang digunakan pada model generasi ketiga.

Toyota Alphard

Untuk suspensi, Toyota menggunakan topang MacPherson pada bahagian depan dan double wishbone pada bahagian belakang, bersama penyerap hentak yang boleh melaras daya redaman berdasarkan frekuensi getaran dari permukaan jalan.

Selain itu, getaran pada kerusi barisan kedua juga dikurangkan sebanyak 30 peratus menerusi penggunaan bushing getah pada bingkai kusyen dan busa memori pada perehat tangan.

Penggunaan platform TNGA-K membuatkan model-model baharu ini lebih panjang berbanding sebelum ini dengan ukuran 4,995 mm, namun ukuran lebar dan tapak roda masing-masing kekal pada 1,850 mm dan 3,000 mm. Menurut Toyota, dimensi ini mematuhi saiz sistem parkir automatik di Jepun.

Seperti sebelum ini, Alphard dan Vellfire boleh dibezakan menerusi penggayaan luaran. Jika dibandingkan dengan Alphard, Vellfire mempunyai penampilan yang lebih garang dengan gril yang lebih besar, sudut bampar yang bersegi serta grafik berbentuk ‘U’ pada lampu belakang.

Reka bentuk ruang dalaman pula serupa bagi kedua-dua model, dengan konfigurasi enam tempat duduk dalam tiga barisan dan pelbagai teknologi serta kelengkapan moden.

Papan pemuka kini dilihat lebih kemas dan bersih tanpa kehadiran butang-butang dan tombol yang tidak diperlukan. Semua fungsi boleh diakses menerusi skrin sentuh berukuran 14 inci dan kluster instrumen digital 12.3 inci.

Bukan itu sahaja, lampu, suis dan corong pendingin hawa yang sebelum ini terletak pada bahagian sisi kini semuanya telah dipindahkan ke konsol pada bahagian siling. Terdapat juga tirai penghadang cahaya pada tingkap kiri dan kanan, serta moonroof yang boleh dibuka secara berasingan.

Walaupun ukuran tapak roda tidak berubah, Toyota mendakwa ruang kaki pada barisan kedua dan ketiga masing-masing bertambah sebanyak 5 mm dan 10 mm.

Untuk memudahkan penumpang keluar dan masuk, Alphard dan Vellfire dilengkapi dengan pemijak universal yang akan keluar pada ketinggian 220 mm dari tanah, pada bahagian kiri dan kanan kenderaan. Turut disertakan adalah pemegang panjang pada tiang C.

Untuk enjin, Alphard boleh didapati dengan enjin 2.5-liter (2AR-FE) dengan transmisi Super CVT-i atau enjin hibrid 2.5-liter (A25A-FXS) yang dipadankan dengan e-CVT.

Vellfire pula ditawarkan dengan enjin hibrid A25A-FXS yang sama dan enjin turbo 2.4-liter (T24A-FTS) dengan transmisi automatik Direct Shift lapan kelajuan. Kesemua varian ini boleh didapati sebagai pacuan roda depan atau empat roda (E-Four bagi varian hibrid).

Di Jepun, Alphard dijual pada harga bermula dari 5.4 juta yen (RM176,096) bagi varian Z dengan enjin 2.5-liter 2WD hingga 8.72 juta (RM284,363) untuk varian Executive Lounge dengan enjin hibrid dan pacuan E-Four.

Harga jualan Vellfire pula bermula dari 6.55 juta yen (RM213,598) untuk varian Z Premier dengan enjin 2.4-liter turbo 2WD hingga 8.92 juta yen (RM290,885) untuk varian Executive dengan enjin hibrid dan pacuan E-Four.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved