fbpx

Toyota GR86 Trueno Edition bawa livery dwi-tona Initial D

toyota gr86 trueno edition 15

TOYOTA dengan program Gazoo Racing mereka sememangnya berjaya menaikkan imej jenama untuk menampakkan bahawa mereka serius dengan sukan permotoran. Kemudian ini dizahirkan pula dengan produk-produk dengan semangat yang sama seperti GR Corolla, Yaris, dan Supra.

Begitu juga GR86, kereta sports coupe dua-pintu yang menawarkan casis seimbang, bunyi yang mantap serta kepuasan pemandu yang maksima. Terbaharu, Toyota GR86 Trueno Edition dihasilkan dengan warna hitam putih, mengembalikan kita ke tahun 1984.

Tahun itu adalah dimana Sprinter Trueno original dikeluarkan, atau lebih dikenalik sebagai AE86. Keret aini juga dipopularkan oleh siri anime Initial D. Bolehlah diibaratkan GR86 ini sebagai AE86 Trueno versi moden. Amacam?

GR86 Trueno Edition didatangkan dengan rim 18-inci baharu, lencana “TRUENO” di bampar depan dan belakang, dan grafik hitam pada panel pintu yang sepadan dengan warna hud depan.

GR86 ini juga tidak mengenakan rupa Trueno semata-mata, sebaliknya mendapat sedikit penambahan prestasi. Performance Pack pada GR86 ini memberikan suspensi Sachs dan brek Brembo. Oh ya, pemilik GR86 biasa juga boleh menambah Performance Pack ini kepada kereta mereka jika mahu.

Bahagian lain tidak berubaha pada GR86. Ia dikuasakan enjin 2.4-liter boxer 4-silinder naturally-aspirated yang menjana 232hp dan 250Nm tork. Enjin ini dipadankan dengan pilihan kotak gear automatik dan manual, kedua-duanya 6-kelajuan.

Pecutan 0-100 boleh dibuat dalam 6.3 saat, dan GR86 turut dilengkapi LSD di belakang.


GR86 Trueno Edition akan dihasilkan sebanyak 860 unit sahaja. Tiada harga didedahkan, tetapi GR86 yang dilancarkan di Malaysia pada Februari lepas ditawarkan pada harga bermula RM296k untuk manual dan RM306k untuk automatik.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved