fbpx

Kawasaki Ninja ZX-6R dapat kemaskini menyeluruh untuk 2024

Kawasaki Ninja ZX-6R 2024 01

SEGMEN motosikal supersport mungkin tidak serancak segmen-segmen lain namun ia tidaklah ‘mati’ sepenuhnya. Kawasaki, salah satu pengeluar yang masih bersaing dalam pasaran ini, baru-baru ini telah mengemaskini Ninja ZX-6R bagi model tahun 2024.

Dari segi penampilan, ZX-6R mendapat ‘wajah’ baharu menerusi cowling depan dan lampu LED yang direka semula, serta cermin penghadang angin yang lebih rendah. Tidak seperti sebelum ini, bahagian di sekeliling RAM Air Intake dicat sepenuhnya.

Jentera ini masih lagi dikuasakan oleh enjin DOHC 636 cc empat silinder sebaris cuma cam profile-nya telah dikemas kini untuk mendapatkan prestasi rpm julat rendah yang lebih baik dan membantu mematuhi piawaian emisi yang lebih ketat.

Selain itu, Kawasaki turut menala semula penyuntik untuk pengabusan (atomisation) bahan api yang lebih tepat dan mereka bentuk semula corong kemasukan kotak udara untuk meningkatkan pecutan pada rpm julat pertengahan.

Satu lagi penambahbaikan yang telah dilakukan adalah pada sistem ekzos. Menurut syarikat itu, paip header kini mempunyai susun atur baharu untuk mencapai emisi yang lebih bersih serta meningkatkan respon dari sensor O2.

Sistem suspensi terdiri daripada Showa Separate Function Fork—Big Piston (SFF-BP) pada bahagian depan dan penyerap hentak Showa dengan fungsi pelarasan sepenuhnya pada bahagian belakang.

Untuk kuasa membrek, ZX-6R menggunakan cakera berkembar 310 mm dengan angkup monobloc empat piston pada bahagian depan. Bahagian belakang pula dilengkapi dengan cakera 220 mm dan angkup tunggal. Tayar yang digunakan adalah jenis Pirelli Diablo Rosso IV.

Sistem elektronik juga telah dipertingkatkan menerusi penambahan Kawasaki Intelligent Anti-Lock Brake System (KIBS) dan tiga mod tunggangan iaitu Sport, Road dan Rain. Ciri-ciri seperti Kawasaki TRaction Control (KTRC), Power Mode Selection dan Quickshifter masih tersedia seperti sebelum ini.

Sistem-sistem ini boleh diakses menerusi paparan TFT berwarna 4.3 inci baharu yang turut memuatkan speedometer digital, tachomoter jenis bar, posisi gear, lampu penukaran gear, tolok bahan api, meter perjalanan, kadar penggunaan bahan api dan pelbagai lagi.

Bukan itu sahaja, penunggang kini boleh menyambungkan telefon pintar mereka menerusi Bluetooth dan menggunakan aplikasi Rideology untuk mengakses fungsi-fungsi seperti info kenderaan, log tunggangan dan panggilan.

Di Amerika Syarikat, harga jualan Ninja ZX-6R bermula dari USD11,299 (RM52,173) hingga USD12,299 (RM56,790).

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved