fbpx

Toyota Prius 24h Le Mans Centennial GR Edition bukti kereta hibrid pun boleh jadi sporty

Toyota Prius 24h Le Mans Centennial GR Edition 01

TOYOTA Prius bukanlah kereta pertama yang terlintas di fikiran apabila bercakap tentang sukan permotoran. Namun, model itu menunjukkan yang ia tidak boleh dipandang enteng menerusi penyertaan dalam siri perlumbaan Super GT sejak 2012.

Untuk 2023, kereta eko itu terus sisi sporty-nya dengan menerusi model konsep yang dikenali sebagai Prius 24h Le Mans Centennial GR Edition. Model ini diperkenalkan di Litar de la Sarthe bersempena dengan ulang tahun ke-100 Le Mans.

Eh apa kaitan Prius dengan perlumbaan Le Mans? Untuk pengetahuan pembaca, Prius banyak membantu Gazoo Racing dalam pembangunan sistem hibrid untuk kereta lumbanya, dari TS030, TS040, TS050 hinggalah ke jentera sekarang iaitu GR010 Hybrid.

Untuk model 24h Le Mans Centennial GR Edition, Toyota tidak menyatakan jika enjinnya telah ditala namun syarikat itu mendakwa bahawa kereta ini “mencapai prestasi pemanduan yang cemerlang” dengan rim eksklusif dan bahagian aerodinamik yang diinspirasikan oleh GR010 Hybrid.

Apa-apa pun, Prius ini memang nampak sedia untuk beraksi di litar lumba. Ia memakai bampar depan yang lebih agresif dengan lampu LED ’empat mata’, dua pasang canard dan splitter, serta bonet yang diperbuat daripada gentian karbon.

Sementara itu, profil sisinya diserlahkan dengan gerbang roda berwarna hitam, skirt sisi dan pelekat GR dan Racing Hybrid. Bahagian belakang pula menampilkan diffuser, spoiler yang tinggi dan sambungan gerbang roda.

Ia dilengkapi dengan rim aloi aerodinamik 18 inci yang dipadankan dengan tayar Michelin Pilot Sport 4S berukuran 235/50 R18, dan sistem suspensi wide-track yang dikatakan mampu meningkatkan aspek pengendalian.

Buat masa ini, Prius 24h Le Mans Centennial GR Edition nampak akan kekal sebagai model konsep. Tetapi siapa tahu suatu hari nanti Toyota akan menawarkan Prius generasi kelima dengan kit badan Gazoo Racing?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved