fbpx

Lexus LBX crossover kompak mewah yang sarat dengan pelbagai ciri

Lexus LBX 01

LEXUS telah memperkenalkan model terkecilnya setakat ini iaitu LBX. Direka khusus untuk pasaran Eropah, ia menggunakan platform GA-B yang sama dengan Toyota Yaris Cross dan hanya akan ditawarkan dengan enjin hibrid.

Dari segi saiz, LBX mempunyai ukuran panjang 4,190 mm, lebar 1,825 mm, tinggi 1,545 mm dan tapak roda 2,580 mm, bermakna ia sedikit lebih besar jika dibandingkan dengan ‘kembar’ Toyota-nya. Rim standard adalah berukuran 18 inci.

Crossover kompak ini didatangkan dengan trenkuasa hibrid yang merangkumi enjin petrol 1.5-liter tiga silinder, bateri NiMH dan transmisi jenis E-CVT.

Ia menghasilkan kuasa sebanyak 136 PS dan 185 Nm, membolehkan LBX memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam 9.2 saat.

Menurut Lexus, model ini boleh didapati dalam versi pacuan roda depan (FWD) atau pacuan semua roda (E-Four AWD).

Kedua-duanya dilengkapi dengan topang MacPherson pada bahagian depan namun untuk bahagian belakang, versi AWD menggunakan torsion beam manakala E-Four AWD mendapat double wishbone.

Ruang dalaman LBX mengetengahkan rekaan yang ringkas dan elegan, digabungkan dengan konsep Tazuna yang mengutamakan pemandu.

Untuk itu, terdapat kluster instrumen digital berukuran 12.3 inci dan skrin sentuh 9.8 inci pada konsol tengah. Apple CarPlay dan Android Auto disertakan, namun sambungan tanpa wayar hanya tersedia untuk sistem Apple itu.

Seperti model-model Lexus yang lain, LBX menggunakan sistem Mark Levinson yang merangkumi 13 pembesar suara, termasuk sebuah subwoofer yang terintegrasi di pintu belakang.

Untuk ruang but, versi FWD menawarkan ruang berkapasiti 332 liter, cukup besar untuk dua buah bagasi 75 liter, menurut Lexus.

Untuk sistem bantuan pemandu pula, terdapat Lexus Safety System+ yang merangkumi ciri-ciri seperti Pre-Collision System, Dynamic Radar Cruise Control, Lane Tracing Assist, Road Sign Assist, Rear Cross Traffic Alert dan Blind Spot Monitor.

Pelanggan juga boleh mendapatkan ciri-ciri tambahan termasuk Front Cross Traffic Alert, Panoramic View Monitor dan sistem parkir kawalan jauh yang membolehkan pemandu meletakkan kenderaan menggunakan telefon pintar mereka.

LBX akan memasuki pasaran Eropah dan pasaran-pasaran global terpilih mulai awal tahun depan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved