fbpx

Toyota Yaris 2023 pasaran Eropah dapat kemaskini baharu, sistem hibrid lebih power

toyota yaris 2023 eropah 03

TOYOTA Yaris versi Eropah telah menerima kemaskini pertamanya sejak pengenalan hampir empat tahun lepas. Beberapa penambahbaikan diberikan dari segi penampilan, ciri, dan sistem hibrid padanya. Jom kita lihatkan.

Untuk pengetahuan, Yaris pasaran Eropah (dan Jepun) bukanlah model yang sama seperti pasaran kita, sebaliknya model mereka menggunakan pelantar TNGA.

Penampilan baharu

Toyota menawarkan Yaris 2023 ini dengan trim Premiere Edition, iaitu warna Neptune Blue dwi-tona dengan bumbung hitam serta rim aloi 17-inci.

Warna lain termasuklah Platinum Pearl White dan Silver Metallic. Tema biru ini diteruskan kepada jahitan tempat duduk dan kemasan pada panel dalam kabin.

Hibrid lebih berkuasa

Seterusnya aspek mekanikal, dimana ia kini ditawarkan dengan pakej Hybrid 130 yang merangkumi enjin 1.5-liter petrol NA 3-silinder dengan 91hp dan 120Nm, dan padanan transmisi E-CVT.

Dengan teknologi hibrid terkini dari Toyota, sistem ini menggunakan motor elektrik lebih berkuasa. Ini menjadikan output keseluruhan kini pada 129hp dan 185Nm (penambahan 12 peratus untuk kuasa, dan 30 peratus untuk tork).

Menurut Toyota, kuasa lebih tinggi ini menjadikan Yaris lebih pantas untuk mencapai pecutan 100km/j, kini 7.5 saat berbanding 9.2 saat.

Skrin besar, “Hey Toyota”

Di bahagian kabin, Toyota Yaris 2023 mendapat kluster instrumen 7- atau 12.3-inci dengan empat jenis paparan (Smart, Casual, Sport dan Tough). Pelik juga kenapa perlu ada Tough. Saiz skrin tengah juga kini lebih besar, sama ada 9- atau 10.5-inci, bergantung kepada varian.

Ciri lain yang ditambah adalah fungsi arahan suara “Hey Toyota” dan juga Android Auto/Apple Carplay tanpa-wayar. Yaris 2023 juga kini dilengkapi kunci digital pintar yang dihubungkan dengan aplikasi MyT untuk anda mengawal segala fungsi dari telefon pintar.

Toyota T-Mate

Toyota T-Mate merupakan pakej keselamtan untuk jenama ini dan bagi Yaris 2023, pembaharuannya merangkumi ciri baharu seperti Acceleration Suppression (mengelakkan perlanggaran di kelajuan rendah akibat pecutan mendadak), Emergency Driving Stop System, Road Sign Assist, dan Proactive Driving Assist.

Ciri-ciri di atas ditambah kepada barisan ciri keselamatan sedia ada seperti Autonomous Emergency Braking, Emergency Steering Assist, Adaptive Cruise Control, Lane Departure Alert, Lane Tracing Assist, dan Rear Cross Traffic Alert.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved