fbpx

BMW i5 vs Mercedes-Benz EQE: Pertarungan sedan EV mewah Jerman

BMW i5 vs Mercedes-Benz EQE

SEMALAM, BMW telah memperkenalkan 5 Series generasi kelapan yang dikenali dengan kod nama G60. Buat pertama kali dalam sejarahnya, sedan eksekutif itu akan ditawarkan dengan trenkuasa elektrik sepenuhnya menerusi model yang dikenali sebagai i5.

Sudah tentu, seteru utama i5 dalam pasaran EV adalah Mercedes-Benz EQE yang telah pun diperkenalkan lebih awal iaitu pada November 2021. Sedan elektrik mewah manakah yang lebih baik? Jom kita bandingkannya.

Reka bentuk luaran

Reka bentuk adalah soal subjektif, maka tiada cara yang mudah dan jelas untuk menentukan mana satu yang lebih cantik dan menarik. Semuanya bergantung kepada cita rasa masing-masing.

Untuk reka bentuk i5, ia dilihat ingin menjadi lebih sporty dengan penggunaan garisan-garisan tajam dan bersegi terutamanya pada bahagian depan, belakang, lampu dan gril.

Sementara itu, EQE mempunyai bentuk keseluruhan yang bujur dan setiap permukaannya juga nampak lebih licin dan rata. Jelas sekali, kecekapan aerodinamik adalah fokus utama Mercedes-Benz ketika menghasilkan reka bentuknya.

Saiz

i5 mempunyai ukuran panjang 5,060 mm, lebar 1,900 mm, tinggi 1,515 mm dan tapak roda 2,995 mm, menjadikannya lebih besar berbanding model generasi terdahulu iaitu G30.

Ukuran dimensi EQE pula adalah panjang 4,946 mm, lebar 1,961 mm dan tinggi 1,512 mm, bermakna ia lebih pendek dan rendah, namun lebih lebar berbanding i5. Walaupun begitu, ia mempunyai tapak roda yang lebih panjang iaitu 3,120 mm.

Ruang dalaman

Sebagai EV premium, kedua-dua model ini mempunyai ruang dalaman yang futuristik dengan skrin yang besar, namun jika dibandingkan secara sebelah menyebelah, EQE mempunyai kelebihan terima kasih kepada MBUX Hyperscreen-nya yang mendominasi keseluruhan papan pemuka dengan tiga paparan sekaligus.

i5 tidak kurang hebatnya, namun Curved Display kelihatan seperti sesuatu yang diletakkan pada saat akhir. Walau bagaimanapun, sistem operasi BMW OS 8.5 membolehkan pemandu atau penumpang bermain permainan video ketika kereta berhenti.

Prestasi

i5 dilancarkan dengan dua pilihan varian iaitu eDrive40 dan M60 xDrive. Untuk perbandingan ini, kami akan membandingkan i5 eDrive40 dan EQE 350+.

i5 eDrive40 mempunyai motor elektrik tunggal pada gandar belakang yang menjana 340 hp dan 430 Nm, membolehkan ia memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam enam saat sebelum mencapai kelajuan maksimum 193 km/j.

EQE 350+ juga mempunyai sebuah motor elektrik sahaja, namun kuasanya lebih rendah iaitu 292 hp. Bagaimanapun, tork yang dihasilkan lebih tinggi iaitu 565 Nm. Pecutan 0-100 km/j lebih perlahan sebanyak 0.4 saat, namun kelajuan maksimumnya mengalahkan i5 iaitu 210 km/j.

Untuk jarak pemanduan, EQE 350+ sekali lagi menang dengan jarak maksimum 669 km, mengalahkan i5 eDrive40 dengan perbezaan sebanyak 87 km.

Keputusan

Bagi penulis, agak sukar untuk memilih pemenang mutlak di antara kedua-dua model kerana masing-masing mempunyai kelebihan yang tersendiri. i5 mempunyai penampilan lebih agresif, namun ruang dalamannya dilihat tidak setanding dengan kabin EQE.

Dari segi prestasi dan jarak pemanduan, i5 dan EQE sebenarnya tidak jauh berbeza. Ya, EQE mempunyai kelajuan maksimum lebih tinggi tetapi ini bukanlah faktor utama yang mampu mempengaruhi pelanggan ketika membeli EV. Untuk jarak, EQE mempunyai kelebihan tetapi jurangnya tidak terlalu besar.

Jika wang tidak menjadi masalah, model manakah yang anda akan pilih?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved