fbpx

Toyota, Daihatsu, Suzuki akan perkenal van komersial mini elektrik

Toyota Pixis Van

TIGA pengeluar kenderaan dari Jepun iaitu Toyota, Daihatsu dan Suzuki bakal memperkenalkan prototaip van komersial mini yang bernadikan kuasa elektrik.

Prototaip EV itu akan diperkenalkan kepada umum dalam satu acara pameran yang dianjurkan oleh Japan Automobile Manufacturers Association (JAMA) pada bulan ini.

Acara berkenaan mengetengahkan usaha industri automotif dalam mencapai neutraliti karbon dan berlangsung sekali dengan G7 Hiroshima Summit.

Prototaip van komersial mini EV itu dibangunkan secara bersama oleh ketiga-tiga syarikat tersebut. Ia melibatkan kepakaran Suzuki dan Daihatsu dalam mencipta kenderaan bersaiz kecil dan teknologi elektrifikasi Toyota.

Seperti yang boleh dilihat menerusi gambar-gambar ini, setiap jenama akan memperkenalkan versi masing-masing yang dikenali sebagai Toyota Pixis Van, Daihatsu Hijet Cargo dan Suzuki Every. Bagaimanapun, hanya Daihatsu yang dipertanggungjawabkan untuk mengeluarkan ketiga-tiga model ini.

Commercial Japan Partnership Technologies Corporation (CJPT) turut terlibat dalam perancangan model-model van komersial mini EV ini untuk mendapatkan spesifikasi optimum bagi logistik jarak terakhir (last mile) yang cekap.

Perincian mengenai spesifikasi van-van ini masih belum diumumkan namun ia dianggarkan mempunyai jarak perjalanan kira-kira 200 km. Pembangunan lanjut sedang dijalankan bagi memastikan ia dapat memenuhi keperluan pelanggan dalam industri penghantaran.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved