fbpx

Lamborghini Urus Performante Essenza SCV12 diperkenalkan

Lamborghini Urus Performante SCV12 02

DIPERKENALKAN pada Julai 2020, Lamborghini Essenza SCV12 merupakan hypercar ekstrem yang dibangunkan khusus untuk kegunaan di litar lumba sahaja. Hanya 40 unit sahaja ditawarkan.

Kini, 40 individu yang memiliki model itu berpeluang untuk memperluaskan lagi koleksi Lamborghini mereka menerusi satu lagi model edisi terhad iaitu Urus Performante Essenza SCV12.

Dihasilkan oleh divisyen Ad Personam, pemilik Urus Performante Essenza SCV12 bebas untuk mengkonfigurasikan SUV mereka dengan elemen-elemen yang diinspirasikan daripada hypercar tersebut.

Ini termasuk bahagian-bahagian yang diperbuat daripada gentian karbon seperti bonet, bumbung, cermin sisi serta bingkai yang menampilkan logo Lamborghini yang diletakkan di antara lampu belakang.

Bukan itu sahaja, pelanggan juga boleh memilih livery dwi-tona serta nombor masing-masing supaya sepadan dengan Essenza SCV12 mereka. Seperti hypercar itu, bahagian bawah badan menampilkan warna hitam.

Setiap unit dilengkapi dengan rim berukuran 23 inci dan angkup brek yang didatangkan secara standard dalam warna hitam. Sudah tentu, warna rim dan angkup brek tersebut boleh ditukar mengikut citarasa masing-masing.

Ruang dalaman pula dihiasi dengan upholsteri Alcantara berwarna hitam Nero Cosmus, trim kulit, gentian karbon dengan kemasan berkilat atau matte, elemen aluminium dan Dark Package. Papan pemuka pada bahagian penumpang menampilkan logo Essenza SCV12.

Bagi menjadikan model ini lebih unik, Lamborghini turut menyertakan dua plak gentian karbon pada bahagian penumpang. Satu menampilkan logo ulang tahun ke-60 Lamborghini, manakala satu lagi memaparkan nombor kenderaan dan nama pemilik.

Sayangnya, Urus Performante Essenza SCV12 tidak mempunyai ‘nadi’ V12 seperti jentera lumba itu. Seperti Urus Performante versi standard, ia dikuasakan oleh enjin 4.0-liter twin-turbo V8 yang menjana 666 PS dan 850 Nm.

Walaupun begitu, prestasi SUV ini masih mengagumkan, dengan pecutan 0-100 km/j dilakukan dalam hanya 3.3 saat dan kelajuan maksimum mencecah 306 km/j. Sebagai perbandingan, Essenza SCV12 mempunyai 830 PS yang dibekalkan oleh enjin naturally aspirated 6.5-liter V12.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved