fbpx

Volkswagen ID.7 ada 286 PS, mampu bergerak sejauh 700 km

Volkswagen ID.7

VOLKSWAGEN telah memperkenalkan model terbaru dalam barisan kenderaan elektrik mereka iaitu ID.7. Merupakan EV Volkswagen pertama dalam kelas saiz pertengahan atas, ID.7 akan dilancarkan pada tahun ini untuk pasaran Eropah dan China, dan tahun hadapan untuk Amerika Utara.

Seperti model-model ID yang lain, ID.7 dibina berasaskan platform Modular Electric Drive Matrix (MEB). Walau bagaimanapun, ia didatangkan dengan trenkuasa elektrik generasi baharu dikenali sebagai AP550 yang menawarkan output sehingga 286 PS.

Mengenai jarak pula, model ini dikatakan mampu bergerak sehingga 700 km dengan satu cas penuh, bergantung kepada saiz bateri yang dipilih. Ia juga menyokong ciri pengecasan pantas dengan kapasiti sehingga 200 kW.

Selain bateri, Volkswagen mendakwa jarak pemanduan itu disokong oleh faktor reka bentuk ID.7 yang panjang (hampir lima meter) dan bumbung ala coupe yang memberikannya kadar pekali seret serendah 0.23.

Di dalam, ID.7 membawakan konsep operasi dan paparan baharu. Ia merangkumi skrin sistem infohibur berukuran 15 inci, paparan head-up dengan realiti terimbuh (AR), sistem kawalan baharu untuk pendingin hawa dan butang “Favourite” yang b0leh dikonfigurasikan.

Selain itu, terdapat juga bumbung panoramik yang boleh dimalapkan yang boleh dikawal sama ada menerusi panel sentuh atau arahan suara.

Volkswagen turut menawarkan beberapa ciri opsyen seperti fungsi Climatronic dengan ciri penyejukan, pemanas dan pengering untuk tempat duduk hadapan, fungsi urut, serta sistem audio Harman Kardon 700 watt dengan 14 pembesar suara.

Sistem bantuan pemandu menampilkan ciri Travel Assist yang mempunyai keupayaan untuk membantu pemandu menukar lorong di lebuh raya pada kelajuan melebihi 90 km/j. Ciri ini dikatakan dapat mengurangkan tekanan pemandu dengan ketara.

Kereta ini juga didatangkan dengan sistem bantuan parkir dengan fungsi memori sehingga 50 meter. Pemandu boleh duduk di dalam kereta atau memantau proses ini dari luar kenderaan menerusi aplikasi telefon pintar.

ID.7 akan dihasilkan di kilang Volkswagen di Emden, Jerman untuk pasaran Eropah dan Amerika Utara. Untuk pasaran China pula, sedan ini akan dipasang secara tempatan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved