fbpx

Honda S2000 akhirnya dapat versi Type R

Honda S2000R 01

TANYA sahaja mana-mana peminat Honda sekalipun, pasti ramai yang bersetuju bahawa S2000 merupakan antara model paling mengujakan pernah dihasilkan jenama itu.

Namun, entah mengapa sepanjang sembilan tahun ia dipasarkan, model roadster itu tidak pernah mendapat versi Type R seperti Civic atau Accord.

Jentera yang anda lihat ini secara asasnya layak digelar sebagai S2000 Type R atau S2000R namun ia bukanlah model rasmi yang dibangunkan oleh Honda. Sebaliknya, ia adalah hasil tangan Evasive Motorsports yang berpangkalan di California.

Sudah tentu, modifikasi pertama yang dilakukan melibatkan enjin. ‘Nadi’ asal F20 telah dikeluarkan dan digantikan dengan enjin turbo K20 2.0-liter empat silinder yang diambil daripada Civic Type R FK8.

Proses penukaran enjin tersebut turut melibatkan komponen-komponen lain termasuk intake manifold yang dihasilkan oleh Evasive, downpipe, intake gentian karbon keluaran Mugen dan sistem pengurusan enjin MoTec M140.

Seperti versi standard, kuasa disalurkan ke roda belakang menerusi transmisi manual enam kelajuan. LSD dinaik taraf untuk pengurusan kuasa yang lebih baik, manakala angkup Brembo enam omboh dipasang pada gandar hadapan bagi memastikan ia boleh berhenti dalam jarak terdekat.

Sistem suspensi turut dipertingkatkan menerusi set coilover KW, sway bar Eibach dan bushing khas.

Seterusnya, penampilan jentera ini diberi sentuhan agresif menerusi bampar S2000 20th Anniversary, fender hadapan lebar, rim aloi 18 inci serta pelbagai bahagian gentian karbon seperti bonet, but, penutup tonneau dan spoiler belakang.

Warna pilihan? Apa lagi kalau bukan Championship White.

Tema Type R diteruskan pada bahagian dalaman dengan kerusi Recaro berwarna merah, balutan Alcantara pada papan pemuka dan stereng Momo, tombol gear FK8 serta panel gentian karbon. Apa yang menarik, kluster instrumen asal digantikan dengan paparan digital MoTec.

Evasive berkata mereka akan menghasilkan S2000R untuk mereka yang berminat namun harga untuk keseluruhan modifikasi masih belum diumumkan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved