fbpx

Honda Civic Type R kereta FWD terpantas di Nurburgring

2023 Honda Civic Type R at Nurburgring (1)

HONDA dengan bangganya mengumumkan bahawa Civic Type R FL5 telah muncul sebagai kereta pacuan roda hadapan (FWD) terpantas di Nurburgring Nordschleife dengan catatan masa 7 minit 44.881 saat.

Dengan catatan masa ini, hot hatch generasi baharu itu telah berjaya mengalahkan pemegang rekod terdahulu iaitu Renault Megane R.S. Trophy R yang merekodkan masa 7 minit 45.39 saat pada 2019.

Anda pasti ingat bahawa Civic Type R FK8 pernah membuat catatan masa 7:43.8 pada 2017, bukan?

Benar, tetapi FL5 masih dianggap lebih pantas kerana pada 2019, litar Nurburgring telah menetapkan peraturan baharu di mana peserta perlu melengkapkan pusingan sejauh 20.832 km berbanding 20.600 km sebelum itu.

Untuk rekod baharu ini, Honda menggunakan versi lebih ringan yang dikenali sebagai Civic Type R S yang akan dijual di pasaran pemanduan sebelah kiri (LHD) di Eropah.

Bukan itu sahaja, tayar Michelin Pilot Sport 4 S yang didatangkan standard juga telah digantikan dengan tayar Pilot Sport Cup 2 Connect yang dikatakan mampu meningkatkan prestasi jentera itu dengan tahap cengkaman yang lebih tinggi.

Menurut Honda, tayar Pilot Sport Cup 2 Connect ditawarkan sebagai opsyen dan boleh dipesan menerusi wakil pengedarnya.

Tiada sebarang modifikasi dilakukan pada enjin untuk catatan masa ini. Civic Type R, dengan ‘nadi’ 2.0-liter turbo empat silindernya, mempunyai 330 PS pada 6,500 rpm dan 420 Nm dari 2,600 hingga 4,000 rpm. Kuasa disalurkan ke roda hadapan oleh transmisi manual enam kelajuan.

Jika dibandingkan dengan versi terdahulu, model FL5 menikmati peningkatan kuasa sebanyak 10 PS dan 20 Nm. Sebahagian besar daripadanya disumbangkan oleh pengecas turbo yang direka semula, serta intake dan ekzos yang dipertingkatkan.

Lihatkan Ulasan (2)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved