fbpx

Ini spesifikasi rasmi enjin Honda Civic Type-R 2023 – 315hp dan 420Nm

honda civic type-r fl5 02

HONDA mendedahkan Civic Type-R 2023 generasi baharu pada Julai, tetapi tidak mendedahkan sebarang angka spesifikasi walaupun berkata ianya Civic Type-R paling berkuasa pernah dihasilkan.

Akhirnya, kita kini sudah mengetahui bahawa hot hatch dengan nama kod FL5 itu menjana 315hp dan 420Nm tork dari enjin 2.0-liter VTEC Turbo 4-silinder.

Satu risalah dari Jepun telah tersebar di sebuah forum Civic Type R menyatakan kereta itu akan menghasilkan 326hp. Generasi sebelum ini (FK8) menghasilkan kuasa lebih rendah di sesetengah pasaran, jadi mungkin generasi baharu ini juga sama.

326hp untuk Jepun dan pasaran-pasaran yang mempunyai petrol berkualiti tinggi, manakala 315hp untuk pasaran lain.

Risalah spesifikasi itu berkata bahawa tekanan boost untuk Type-R FL5 ini naik hanya 0.1 psi berbanding FK8, kini pada 23.3 psi.

Penambahan kuasa sebenarnya adalah dari turbo yang direka semula, menampilkan turbin baharu, dan perubahan pada sistem kemasukan dan ekzos. Civic Type-R baharu ini juga mendapat gril depan lebih besar, memberikan udara lebih banyak untuk radiator dan kipas yang lebih besar.

Beberapa pemilik Civic Type-R FK8 sebelum ini melaporkan isu panas ini di track day, jadi Honda mahu memastikan ia tidak berlaku pada kereta baharu.

Selain itu, Civic Type-R 2023 juga dilengkapi flywheel baharu, sementara tombol gear pula menurut Honda, “memberikan rasa lebih tegar dan corak lorong gear yang dioptimakan untuk penukaran gear lebih tepat”.

Sukar dibayangkan tombol gear yang lebih sedap digunakan dari Type-R FK8, tetapi ini Honda, jadi mereka memang pandai bab ini. Final drive juga dikatakan lebih pendek, 3.842 berbanding 4.111 untuk kereta sebelum ini.

Sama seperti Civic biasa, Type-R baharu ini mendapat jarak roda lebih panjang dari sebelumnya, dan lebar juga meningkat di kedua-dua gandar. Tayar 245/30/20 pada kereta lama diganti dengan 265/30/19, bermakna ia lebih lebar dan rendah.

Lebih kuasa, tayar lebih kecil, dan final drive lebih pendek, ini secara teori akan memberikan penambahbaikan pada pecutan Type-R. Dan model FK8 sebelum ini juga sudah cukup pantas.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved