fbpx

Porsche Cayenne 2023: Kabin baharu, lebih power, Turbo GT 650hp!

porsche cayenne 2023 13

SELEPAS beberapa kali imej acah didedahkan, Porsche Cayenne dan Cayenne Coupe 2023 kini muncul secara rasmi. Kemas kini untuk 2023 termasuklah rupa luaran facelift, rekaan papan pemuka baharu, dan naik taraf untuk janaan kuasa.

Cayenne 2023 mengekalkan penampilan yang kita kenali, tetapi ada perubahan kecil seperti lampu LED Matrix sebagai standard, lampu berbentuk lebih tajam, hud dan bentuk baharu pada fender, dan lampu belakang baharu.

Tiga warna baharu diperkenalkan: Algarve Blue Metallic, Montego Blue Metallic, dan Arctic Grey. Untuk Cayenne Coupe, akan terdapat pilihan Lightweight Sport Package yang dikatakan 72 pound lebih ringan.

Papan pemuka menerima rombakan terbesar. Pemandu kini mendapat skrin instrumen melengkung 12.6-inci, dan tombol baharu di kiri stereng untuk mengawal sistem bantuan pemandu. Lane Change Assist dan Lane Keep Assist kini standard.

Konsol tengah pula mendapat skrin 12.3-inci, manakala tombol gear diletakkan di antara dua skrin tengah. Butang-butang kawalan pendingin hawa kini adalah jenis haptik, dan terdapat juga pengecas tanpa-wayar 15 watt.

Jika tidak cukup, anda boleh pilih untuk menambah satu lagi skrin di hadapan penumpang depan. Panel 10.9-inci ini boleh mengawal fungsi tertentu seperti sistem navigasi dan multimedia.

Akhir sekali, untuk aspek mekanikal. Cayenne model asas kekal dengan 3.0-liter V6 turbo, tetapi output kini pada 348hp dan 500Nm. Cayenne E-Hybrid juga dikuasakan oleh turbo V6 tetapi mendapat gandingan motor elektrik lebih berkuasa. Output keseluruhannya kini mencecah 463hp.

Kemudian, Cayenne S pula dipacu enjin 4.0-liter V8,menggantikan V6 sebelumnya. Enjin ini menghasilkan 468hp dan 600Nm, membolehkan model ini memecut ke 100km/j dalam hanya 4.4saat. Kelajuan maksima ialah 272km/j.

Akhir sekali, model prestasi Cayenne Coupe Turbo GT, dikuasakan enjin 4.0-liter V8 dengan 650hp. Cayenne Coupe ini mampu memecut ke 100km/j dalam 3.1saat, dan mempunyai kelajuan maksima 300km/j.

Cayenne Turbo GT ini juga hadir dengan ciri prestasi seperti stereng roda belakang, suspensi udara, brek komposit seramik, dan ekzos titanium.

Cayenne, S, dan E-Hybrid menerima penyerap hentak dua-injap baharu, dan Porsche Active Suspension Management (PASM) sebagai standard.

Untuk Turbo GT pula, sistem suspensi udara baharu padanya mempunyai perbezaan lebih ketara untuk setiap mod pemanduan (Normal, Sport, dan Sport Plus).

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved