fbpx

Sime Darby kini jadi pengedar BMW, MINI di Indonesia

Sime Darby Motors

SIME Darby Berhad mengumumkan bahawa ia telah menembusi pasaran Indonesia dalam usahanya untuk memperluaskan perniagaan automotifnya di kawasan serantau.

Syarikat itu akan memasuki pasaran automotif negara itu menerusi PT Performance Motors Indonesia, sebuah usaha sama antara anak syarikatnya iaitu Sime Singapore Ltd. dan Galeon Group.

PT Performance Motors Indonesia, yang menandakan usaha sama pertama Sime Darby Motors di Indonesia, akan beroperasi di Jakarta dan Medan menerusi dua pengedar mewakili jenama BMW dan MINI.

Ia juga akan menjadi batu loncatan untuk pengembangan usaha sama itu ke wilayah lain di Jawa dan Sumatra, selaras dengan sasaran BMW Group untuk mengembangkan rangkaiannya di Indonesia.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Sime Darby, Dato’ Jeffri Salim Davidson berkata usaha sama baharu itu merupakan sebahagian daripada strategi Sime Darby Berhad untuk mengembangkan operasi automotif mereka di Asia Pasifik.

“Indonesia, sebagai sebuah negara dengan salah satu pasaran automotif terbesar di rantau ini, serta dengan kelas pertengahan dan menengah atas yang besar dan berkembang pesat – merupakan pasaran yang sangat penting bagi kami.

“Kami gembira dapat bekerjasama dengan Galeon Group untuk merealisasikan rancangan pengembangan kami. Galeon, yang telah berkecimpung dalam perniagaan automotif sejak 1989, mempunyai kepakaran kritikal dan
pemahaman senario automotif tempatan,” katanya.

“Ini adalah tanda keyakinan yang jelas terhadap kehadiran BMW Group Indonesia di sini dan prestasi jualan kukuh jenama BMW dan MINI di pasaran ini, yang mana kedua-duanya mencatat rekod baharu pada 2022,” kata Pengarah Presiden BMW Group Indonesia, Ramesh Divyanathan.

Sementara itu, Ketua Galeon Group, Leonel Gozali berkata usaha sama dengan Sime Darby membolehkan pihaknya mempercepatkan pertumbuhan menerusi pengembangan jenama untuk memasukkan jenama MINI dan meluaskan jangkauan wilayah di luar lokasi semasa.

Lihatkan Ulasan (3)
  • Thank yyou ffor every other wonderful post. Where else may juist
    anyone gett thatt kind of nfo inn such aan idel manner
    of writing? I have a presentation nezt week, annd
    I am att the search for such information.

  • Itss like yyou read my mind! Yoou seem to know so much about this, like yyou wrot thhe book iin it or something.

    I think that yoou can doo wifh a few ppics to drive the message hhome a
    little bit, bbut other than that, ths iis magnificent blog.

    An excellent read. I’ll definiteky be back.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved