fbpx

PM umum tol percuma selama 4 hari, cuti am tambahan sempena Aidilfitri

Walau apa jua isu melibatkan penggunaan Identifikasi Frekuensi Radio (RFID), ia diharap dapat diselesaikan dengan bijak demi kepentingan pengguna. - Foto ihsan PLUS

PERDANA Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan bahawa kerajaan bersetuju untuk memberikan pengecualian bayaran tol selama empat hari bersempena dengan sambutan Hari Raya Aidilfitri tahun ini.

Menurut beliau, inisiatif Tol Rahmah itu akan ditawarkan bermula 19 April hingga 21 April 2023, dan pada 24 April ini. Ia melibatkan 33 lebuh raya bagi semua kelas kenderaan.

“Ikhtiar ini akan dapat mengurangkan kos bayaran tol bagi rakyat yang akan pulang beraya di kampung halaman masing-masing, serta memudahkan perancangan perjalanan,” katanya dalam satu sidang media hari ini.

Dalam pengumuman sama, Anwar berkata kerajaan turut bersetuju untuk memberi satu hari kelepasan am tambahan bagi memudahkan rakyat untuk membuat perancangan sewajarnya untuk pulang ke kampung.

Sumber gambar: Facebook Anwar Ibrahim

“Sekiranya tarikh 1 Syawal jatuh pada Jumaat, 21 April, maka kerajaan menetapkan hari Isnin, 24 April sebagai hari kelepasan am tambahan berdasarkan Seksyen 8 Akta Hari Kelepasan 1951 bagi Semenanjung Malaysia dan Wilayah Persekutuan Labuan.

“Bagaimanapun, sekiranya tarikh 1 Syawal jatuh pada Sabtu, 22 April, maka kerajaan menetapkan hari Jumaat, 21 April sebagai hari kelepasan am tambahan.

Tambah beliau, bagi Sabah dan Sarawak, kerajaan negeri boleh mengisyitiharkan hari kelepasan am pada tarikh tersebut mengikut Ordinan Hari Kelepasan Am masing-masing.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved