fbpx

Pencuri ini terbalikkan helikopter Bell 429, gagal curi, terus larikan diri

helikopter bell 429 dicuri 01

SEORANG pencuri telah merosakkan sebuah helikopter di Sacramento Executive Airport, California, Amerika Syarikat (AS).

Helikopter jenis Bell 429 itu telah terbalik ke sisi dan rosak teruk selepas pencuri dikatakan cuba meghidupkan enjinnya. Pencuri itu dilaporkan memecah masuk ke kawasan persendirian itu antara jam 4:00 hingga 6:00 pagi.

Menurut polis Sacramento, pencuri itu sebelumnya telah cuba menghidupkan enjin beberapa helikopter lain sebelum berjaya melakukannya pada Bell 429 itu. Tiada kecederaan dilaporkan dan pencuri itu telah melarikan diri.

Pihak FBI (Federal Bureau Investigation) kini sedang menyiasat insiden itu. Agen khas, Sean Reagan berkata beberapa bahan bukti, maklumat saksi, dan video kamera CCTV dikumpulkan, dan menjurus kepada seorang individu.

Walaubagaimanapun, Reagan tidak mendedahkan sama ada individu itu berkaitan dengan lapangan terbang Sacramento atau helikopter itu, yang dimiliki oleh Capitol Helicopters.

FBI juga sedang menyiasat mengapa seseorang mahu mencuri sebuah helikopter dan meneliti beberapa motif.

“Sama ada seseorang mahu mencuri pesawat untuk terbang suka-suka, untuk melakukan aktiviti jenayah lain, atau merosakkan harta benda, keganasan pula mungkin menjadi motif terpencil,” kata Reagan.

Jurugambar KCRA 3, Mike Domalaog melihat helikoter itu tumbang ke sisi dan kelihatan rosak sepenuhnya. Ekornya retak manakala rotornya hancur. Sisa-sisa juga bertaburan hingga beberapa ratus ela di atas tar.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved