fbpx

ART Sarawak berkuasa hidrogen yang pertama mula ujian di China

sarawak art 01

PROJEK Kuching Urban Transportation System (KUTS) kini mendapat satu lagi pencapaian baharu dengan pemasangan prototaip Autonomous Rapid Transit (ART) di Zhuzhou, China.

Menurut satu kenyataan media, kenderaan ART itu kini melalui latihan Proof-of-Concept (POC) peringkat pertama hingga pertengahan bulan ini.

Menteri Pengangkutan Sarawak, Datuk Sri Lee Kim Shin juga hadir ke upacara itu untuk memeriksa prototaip yang baru siap dibina di fasiliti CRRC Zhuzhou Institute Co Ltd, pada Isnin.

Beliau juga meluangkan masa kira-kira empat jam di kenderaan hidrogen itu bersama delegasinya dari Kementerian Pengangkutan Sarawak, Koperasi Pembangunan Ekonomi Sarawak, dan Sarawak Metro Sdn Bhd.

“Ini dalah satu projek baharu dan penting bagi kami dan CRRC kerana ia akan menjadi peluang untuk mempersembahkan kejayaan teknologi ini di luar China,” kata Lee.

“Saya percaya kitab oleh bersandard pada kejayaan projek KUTS untuk menunjukkan kepada negara-negara lain berkenaan manfaat mengadaptasi teknologi ini ke bandar mereka,” tambahnya.

Selepas latihan POC di China, peringkat kedua latihan bagi kenderaan ART ini akan melibatkan ujian di Kuching pada suku ketiga tahun ini.

Prototaip itu mempunyai ukuran 30.2 meter panjang, 2.65 meter lebar, dan 3.7 meter tinggi. Ia mampu mencapai kelajuan 70km/j dengan kapasiti 241 penumpang.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved