Porsche kata one-pedal driving dalam EV tidak begitu bagus

KEBANYAKAN kereta elektrik (EV) hari ini menawarkan fungsi yang dikenali sebagai one-pedal driving. Ia bermakna motor elektrik bertindak sebagai generator sebaik sahaja anda melepaskan pedal ‘minyak’, mmeperlahankan kereta dan menambah semula tenaga kepada bateri, lantas memberikan jarak tambahan tanpa perlu memasang kabel pengecaj.

Tetapi Porsche – yang mengeluarkan EV Taycan dan banyak model emisi sifar lain – mendakwa ianya tidak begitu cekap untuk jangka masa panjang. Mereka berkata ada cara lain untuk pergi lebih jauh dengan EV, iaitu dengan coasting sebanyak mungkin.

Semasa coasting, motor elektrik dipisahkan untuk mengurangkan seretan, membolehkan kereta terus bergerak dengan menggunakan tenaga minima. Porsche berkata ini “proses lebih semula jadi untuk membolehkan kereta terus bergerak tanpa sebarang kuasa”.

“Ini ialah cara lebih cekap untuk memandu, kerana ia mengekalkan tenaga kinetik dalam kenderaan,” kata Martin Reichenecker, Senior Manager Chassis Testing di Porsche Engineering, dalam satu kenyataan media.

Pengeluar Jerman itu menekankan one-pedal driving mengambil tenaga dahulu dan kemudian mengubahnya kepada tenaga gerak, menjurus kepada “dua kali kerugian”, kata Reichenecker.

Pendekatan ini agak jelas dalam barisan model Porsche, dimana Taycan atau Macan EV yang akan datang kedua-duanya tidak menampilkan ciri one-pedal driving. Mereka juga berpendapat cara pemanduan ini (coasting) memberikan karakter lebih mirip dengan kereta pembakaran dalaman (ICE).

Tetapi, brek regenerative masih menjadi sebahagian besar untuk Taycan. Malah, Porsche berkata sehingga 90 peratus dari brek harian boleh dibuat oleh motor elektrik sahaja, tanpa perlu mengaktifkan sistem brek hidraulik.

Brek geseran digunakan kebanyakannya pada kelajuan bawah 5km/j dimana motor elektrik tidak mempunyai kuasa nyahpecutan yang cukup.

Pada kelajuan tinggi, Porsche Taycan Turbo S menjana sehingga 290kW kuasa elektrik semasa membrek, cukup untuk mengisi semula bateri untuk tambahan 0.7km dalam hanya nyahpecutan selama dua saat.

Satu lagi kebaikan brek elektrik ialah kurangnya haus pada sistem brek hidraulik, jadi servis berkala cakera dan pelapik brek boleh dianjakkan, tidak sekerap kereta ICE.

Apa pendapat anda mengenai dakwaan Porsche ini?

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *