fbpx

Toyota sedang bekerjasama dengan Suzuki untuk kereta sports kecil pengganti MR2?

toyota sports ev 01

PADA pertengahan Disember 2021, Toyota membuat kejutan dengan mempertontonkan Sports EV, iaitu kereta sports konsep dengan powertrain elektrik sepenuhnya.

Dengan lencana Gazoo Racing, jentera ‘mid-ship run-about two-seater’ terus dianggap peminat sebagai pengganti kepada MR2. Seperti dapat dilihat pada imej-imej rasmi ini, ia mempunyai ruang kemasukan udara besar, overhang pendek, banyak gentian karbon, dan seperti mempunyai bumbung targa.

Toyota tidak banyak bercakap mengenai Sports EV ni tetapi ada laporan terbaharu dari Jepun mendakwa syarikat ini masuk berminat menghasilkan model seperti MR2.

Majalah Best Car melaporkan kereta sports kecil itu dibangunkan bersama dengan Suzuki dan Daihatsu, dan projek ini sedang berjalan.

Majalah Jepun itu mendakwa tiga syarikat tempatan itu sedang bekerjasama membangunkan Toyota enjin tengah mampu milik dengan enjin 1.0-liter turbo. Enjin 3-silinder itu dikatakan akan menjana hampir 120hp dan 200Nm serta bakal mendapat sistem mild hybrid untuk memberikan boost.

Mungkin outputnya tidak begitu mengujakan, tetapi jentera sports yang disebut majalah Best Car itu akan mempunyai berat 1,000kg sahaja. Ini menjadikannya sama berat dengan Mazda MX-5 1.5, yang mempunyai output 129hp dan 150Nm.

Ia juga akan mempunyai saiz sekitar 4,200mm panjang, 1,720mm lebar, 1,220mm tinggi, dan jarak roda 2,550mm.

Suzuki dikatakan akan membangunkan enjin manakala suspensi depan akan diambil dari Yaris generasi sekarang. Penggayaan pula mengambil inspirasi dari Daihatsu Copen walaupun lakaran menunjukkan kereta sports ini mempunyai rupa lebih serius.

Kereta ini akan menjadi model khas dua tempat duduk, dan dijangka berharga sekitar 2.2 hingga 2.8 juta yen (RM72,323 hingga RM92,048) dengan kadar tukaran sekarang.

Apa pun, perkembangan ini masih dikira sebagai ura-ura, tetapi segalanya nampak sangat logik dan realistik. Jika model ini masuk Malaysia di bawah nama Toyota GR dengan harga kurang RM100k, adakah anda akan membelinya?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved