fbpx

Malaysia dan Singapura jalin kerjasama untuk stesen pengecasan EV

malaysia singapura ev 01

MALAYSIA dan Singapura telah menjalin tiga perjanjian baharu semalam, termasuk dua darinya merangkumi ekonomi digital dan ekonomi hijau.

Kerjasama ekonomi hijau merupakan yang pertama seumpamanya untuk Malaysia, dan dijangka mengukuhkan lagi kerjasama dikarbonisasi kedua-dua negara, menurut laporan The Straits Times.

Gambar oleh: Facebook Anwar Ibrahim

Salah satu elemen kerjasama ini akan merangkumi penetapan standard dan pemasangan stesen-stesen pengecasan kenderaan elektrik (EV). Selain itu ia kana meliputi projek-projek solusi karbon rendah, khasnya penapisan hidrogen dan karbon, penggunaan, dan penyimpanan.

Kerjasama itu ditandatangani oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) Malaysia dan Kementerian Perdagangan dan Industri Singapura, dalam rangkuman lawatan rasmi Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Pada masa ini, tiada standard khas di Malaysia mengenai pengecasan EV. Walaubagaimanapun, selain dari model-model awal, kebanyakan pengeluar telah menggunakan sambungan Type 2 (dan CCS bagi DC) untuk kereta-kereta mereka. Jadi, kebanyakan pengecaj EV di Malaysia dilengkapi kabel Type 2.

Dengan adanya standard sebegini, pengeluar EV yang mahu membawa masuk kereta mereka ke Malaysia akan perlu mematuhi piawaian tertentu yang ditetapkan kerajaan untuk melepasi Vehicle Type Approval (VTA).

Hasilnya, ini akan mengurangkan kekeliruan di kalangan pengguna. Pengimport bebas yang membawa masuk EV seperti Tesla juga akan perlu mematuhi piawaian ini apabila ianya dikuatkuasakan nanti.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved