fbpx

Peta Koenigsegg ini bantu kesan lokasi dan kuantiti hypercar rare seluruh dunia

koenigsegg map thumb

HYPERCAR ialah satu kelas kereta dengan prestasi ekstrem, harga yang mahal, dan kebiasaannya dihasilkan dengan pengeluaran terhad. Ianya menjadi impian setiap peminat kereta.

Boleh dikatakan antara pembuat hypercar paling dikenali datangnya dari Angleholm, Sweden, yang mengeluarkan Koenigsegg. Mereka mengeluarkan hypercar dengan teknologi baharu dan tercanggih.

Dengan hanya bahan terbaik dan paling sukar ditemui digunakan, setiap unit kereta dihasilkan khas mengikut standard dan pilihan unik setiap klien bilionair yang menjadi pemiliknya. Kebanyakan komponen dipasang menggunakan tangan, memerlukan beratus jam untuk disiapkan.

Hasilnya, seperti dijangka, Koenigsegg sangat sukar ditemui di jalan raya biasa. Tetapi jangan risau, pemilik akaun Instagram @ghostsquadron.koenigsegg telah mencipta ‘peta’ yang boleh membantu peminat menemui lokasi-lokasi jentera hypercar ini berada.

Peta Koenigsegg untuk membantu anda

Akaun @ghostsquadron.koenigsegg dan @koenigseggjesko.registry bekerjasama merekodkan lokasi dan spesifikasi Jesko, maka lahirlah Peta Koenigsegg ini.

Ia menampilkan indeks global dengan kod warna, menunjukkan di mana lokasi pelanggan yang membeli dan mendaftar sebarang model Koenigsegg, dan berapa banyak sesuatu model di negara itu.

Seperti dijangka, terdapat kawasan-kawasan di dunia yang menjadi lokasi tempat tinggal golongan ultra-kaya seperti United Kingdom, Amerika Syarikat, Jerman, dan Emiriah Arab Bersatu, dan lokasi sebeginilah lebih dari 10 unit Koenigsegg didaftarkan.

Di Amerika Syarikat sahaja, terdapat 10 atau lebih Koenigsegg di California, mungkin kerana negeri itu juga menjadi tumpuan golongan ultra-kaya dengan pelbagai koleksi kereta eksotik.

Selain itu, Sweden juga tersenarai kerana ianya negara Koenigsegg ini dilahirkan. Walaubagaimanapun, kawasan di Asia menunjukkan tiada Koenigsegg dilaporkan di Brunei.

Apa yang hebat sangat mengenai Koenigsegg?

Koenigsegg ialah salah satu dari beberapa pengeluar yang ditubuhkan hasil dari minat mendalam terhadap kemuncak kejuruteraan dan teknologi canggih.

Christian von Koenigsegg

Pengasasnya, Christian von Koenigsegg, ialah seorang ikon dalam komuniti automotif kerana ia menjadikan matlamatnya untuk keretanya jelas dari minat mandala melalui apa yang dia dan pasukannya hasilkan.

Malah dia sendiri seorang jurutera, jadi dia terlibat secara langsung dalam setiap aspek reka bentuk dan pembuatan setiap model Koenigsegg.

Kemudian kereta Koenigsegg itu sendiri. Hampir setiap model mempunyai rekod tersendiri. Sebagai contoh Koenigsegg CCR. Ianya kereta kedua dihasilkan syarikat itu, merangkul rekod Guiness sebagai kereta produksi terpantas di dunia. CCR mencatat 388km/j di litar ujian di Nardo, Itali.

Koenigsegg One:1

Seterusnya Koenigsegg One:1. Ia mencatatkan fakta kejuruteraan yang cukup menakjubkan. Juruteranya berjaya memperoleh nisbah kuasa-kepada-berat 1hp kepada 1kg berat, iaitu 1,360hp untuk 1,360kg. Bukan sahaja angka 1,360kg itu cukup tinggi, malah ia bersamaan 1MW (MegaWatt) kuasa.

Koenigsegg One:1 ialah kereta pertama dengan 1MW kuasa dan mencapai nisbah kuasa-kepada-berat 1:1 seperti disebut tadi.

Akhir sekali ialah Regera, dimana hypercar ini menjadi puncak kepada kereta hyper-GT. Enjin hibrid padanya mempunyai kotak gear 1-kelajuan dengan transmisi direct-drive, tidak seperti kereta biasa.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved