fbpx

Hyundai kini pengeluar ketiga terbesar dunia! Di belakang VW dan Toyota

hyundai ioniq 5

HYUNDAI Motor Group telah berevolusi dan berkembang agak pesat dalam 10 tahun kebelakangan ini. Dan percaya atau tidak, kumpulan yang juga merangkumi Genesis dan Kia itu kini di tangga ketiga terbesar di dunia.

Setelah memintas General Motors, Nissan dan Stellantis, kumpulan Hyundai kini hanya di belakang Toyota dan Volkswagen dari segi jualan tahunan.

“Kami di landasan yang betul, dan tahun ini kami sangat kukuh,” kata Presiden dan co-CEO, Jaehoon Chang dalam satu temubual dengan Bloomberg baru-baru ini.

“Pengurusan rantaian bekalan kami merupakan kuncinya. Kami cuba untuk menjadi fleksibel, dan mengoptimakan dan melindungi pengeluaran sebolehnya walaupun berlaku kekurangan bekalan cip.”

Kia EV6 GT

Ini agak mengejutkan kerana pada April lepas, bilangan pengeluaran Hyundai dan Kia yang terjejas mencecah satu juta unit.

Tahun lepas, Hyundai Motor Group menjual 6.6 juta kenderaan di seluruh dunia, dan lebih 20 peratus dari angka itu adalah di Amerika Utara yang merupakan pasaran terbesarnya.

Untuk 2022, keuntungan dijangka meningkat sebanyak 21 peratus, iaitu pertumbuhan terbesar dalam kalangan pengeluar kenderaan utama.

Di Ulsan, Korea Selatan, Hyundai mengoperasikan kilang pengeluaran kenderaan terbesar di dunia dengan kapasiti pengeluaran 1.4 juta kenderaan. Mereka juga menghasilkan besi sendiri dan menguruskan industri perkapalan.

Terdapat sembilan lagi kilang Hyundai di seluruh dunia, dan ini tidak temasuk beberapa kilang EV dan bateri baharu yang bakal siap di Amerika Syarikat menjelang 2025.

Lihatkan Ulasan (1)
  • Your article gave me a lot of inspiration, I hope you can explain your point of view in more detail, because I have some doubts, thank you.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved