fbpx

Skuter elektrik Lavoie Series 1 adalah EV pertama McLaren

McLaren Lavoie Series 1 skuter 01

KENDERAAN elektrik (EV) pertama McLaren telah pun tiba namun ia bukanlah sebuah hypercar seperti Lotus Evija atau Pininfarina Battista.

Sebaliknya ia merupakan sebuah skuter elektrik yang dikenali sebagai Series 1. Ia dibangunkan oleh Lavoie, sebuah anak syarikat McLaren Applied. Ditubuhkan pada 1991, McLaren Applied menyediakan penyelesaian kejuruteraan dan teknologi termaju untuk organisasi-organisasi dalam sektor sukan permotoran, automotif dan pengangkutan.

Berbalik kepada Series 1, ia diperbuat daripada magnesium gred automotif dan mempunyai berat sekitar 16.5 kg sahaja. Perincian mengenai trenkuasanya tidak diketahui namun skuter ini menawarkan jarak sejauh 50 km dengan satu cas penuh. Ia memerlukan dua jam untuk pengecasan menerusi palam tiga pin.

Satu lagi ciri menarik Series 1 adalah sistem Flowfold yang membolehkan ia dilipat dengan hanya menekan satu butang.

Series 1 dilengkapi dengan sistem pencahayaan canggih yang merangkumi lampu depan dan belakang, serta lampu limpah pada bahagian sisi bagi menjadikan ia lebih mudah dilihat oleh pengguna jalan raya lain. Ia juga mempunyai lampu isyarat membelok yang boleh diaktifkan dari bar hendal dan skrin paparan bersepadu.

Series 1 boleh disambungkan kepada aplikasi mudah alih bagi membolehkan penunggang mengesan lokasi skuter dan membunyikan penggera jika perlu. Aplikasi itu turut mengandungi fungsi-fungsi lain seperti sistem navigasi, statistik mendalam dan bantuan jika berlaku apa-apa kerosakan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved