fbpx

Pininfarinia Battista pecut 0-96km/j dalam 1.79 saat, cipta rekod baharu!

pininfarina battista 05

PININFARINA Battista sebuah hypercar elektrik (EV) yang laju, tetapi kini kita semua tahu berapa laju. Ia baru sahaja memecahkan rekod sebagai hypercar EV dengan pecutan terpantas di dunia. Dan untuk berhenti pula, Pininfarina berkata hypercar itu juga mencipta rekod baharu.

Battista memecut dari 0 ke 96km/j (60 batu sejam) dalam hanya 1.79 saat. Ia kemudian mampu mencapai 192km/j (120 batu sejam) dalam 4.49 saat.

Bayangkan, anda hendak habiskan perenggan di atas pun melebihi lima saat, tapi ia sudah memecut hampir ke 200km/j.

Untuk prestasi membrek, Battista mampu berhenti dari kelajuan 96km/j dalam hanya 101 kaki (30.7 meter).

Menurut Pininfarina, angka-angka di atas adalah rasmi dan merupakan rekod baharu untuk kenderaan produksi. Kelajuan maksima ialah 349km/j, bukanlah suatu rekod tetapi masih sangat laju. Inikan pula untuk sebuah EV.

“Dioptimakan khas untuk agihan berat dan titik graviti yang rendah menjadi perkara penting untuk hasil ini,” kata Ketua Pegawai Produksi dan Kejuruteraan Automobili Pininfarina, Paolo Dellacha.

“Kombinasi casis khas dan talaan suspensi, tayar yang terbukti dari ujian beribu kilometer, dan empat motor elektrik dengan torque vectoring memberikan kuasa menakjubkan yang membolehkan Battista menjadi kereta dengan pecutan terpantas di dunia.”

Bagi anda yang belum tahu, Battista menggunakan empat motor elektrik yang menghasilkan kuasa keseluruhan 1,900hp dan 2,300Nm tork.

Pek bateri 120kWh padanya dibekalkan oleh Rimac, disusun dalam bentuk T dan diletakkan rendah di bawah untuk agihan berat optima.

Setiap unit kereta dibina dengan tangan di Itali, mengambil masa 1,250 jam untuk disiapkan. 150 unit dirancang untuk pengeluaran, dengan harga bermula 2.2 juta Euro (RM10.34 juta).

Pengeluaran telah bermula pada Julai lepas, dan penyerahan kepada pelanggan kini akan dimulakan. Pininfarina memilih Arab Saudi untuk pendedahan Battista dan Emiriah Arab Bersatu untuk cubaan rekod dunia itu. Ia dibuat di Dubai Autodrome.

Lihatkan Ulasan (2)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved