fbpx

Lelaki ini kudung tapi mampu buat aksi drift pada kelajuan 231 km/j

Bartosz Ostalowski rekod Guinness drift 01

RASANYA tidak perlu diperkatakan lagi yang aksi drift memerlukan koordinasi mata, kaki dan tangan yang baik. Tetapi bagaimana jika seseorang itu tidak mempunyai salah satu daripada tiga anggota tersebut?

Inilah situasi yang perlu dihadapi oleh Bartosz Ostalowski, seorang pemandu drift dari Poland. Beliau kehilangan kedua-dua belah tangan dalam satu kemalangan pada 2006 namun itu tidak menghalangnya daripada terus berkecimpung dalam sukan permotoran.

Malah, apa yang lebih mengagumkan, baru-baru ini beliau berjaya mencatat rekod Guinness untuk aksi drift terpantas dengan hanya menggunakan kaki.

Ostalowski mencatatkan rekod tersebut pada 30 September lalu di landasan lapangan terbang Pila menggunakan sebuah BMW M3 yang dimodifikasi khusus untuk drift.

Bermula dari pegun, Ostalowski mula memecut sehingga mencapai kelajuan 277 km/j. Beliau kemudiannya menarik brek tangan untuk menggelongsorkan kereta untuk melakukan aksi drift di atas zon penilaian sepanjang 50 meter.

Ostalowski berjaya merekodkan kelajuan purata 231.66 km/j pada sudut maksimum 60 darjah. Menerusi aksi berani tersebut, Ostalowski bukan sahaja mencatatkan rekod untuk aksi drift terpantas menggunakan kaki malah beliau turut berjaya memecahkan rekod untuk aksi drift terpantas Poland yang sebelum ini dipegang oleh Jakub Przygoński pada kelajuan 217.97 km/j.

M3 E92 yang dipandu oleh beliau bukan calang-calang juga. Ia mempunyai 1,000 hp dan 1,280 Nm yang dijana oleh enjin LS3 7.0-liter V8 dengan pengecas turbo berkembar. Kuasa disalurkan ke roda belakang menerusi transmisi automatik ZF lapan kelajuan.

Ostalowski kini bertanding dalam kejohanan drift Poland dan beberapa lagi siri kejohanan di sekitar Eropah.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved