fbpx

Toyota Vios dominasi perlumbaan Sepang 1000KM

toyota vios s1k km 01

TOYOTA kembali ke perlumbaan ketahanan Sepang 1000KM dengan prestasi mengagumkan, memperoleh kemenangan tempat pertama dan kedua dalam perlumbaan sembilan jam itu.

Tiga Toyota menamatkan perlumbaan dalam lima kelompok teratas keseluruhan dalam kelas Malaysian Touring Car (MTC).

Di tempat pertama ialah jenteraToyota Gazoo Racing Malaysia #37 dipandu oleh duta TGR, Tengku Djan Ley Tengku Mahaleel dan juara Sporting Class, Naquib Azlan.

Mereka menamatkan perlumbaan 181 pusingan itu 6.2 saat di depan pesaing terdekat mereka, Yaris #39 pasukan Wing Hin Motorsports yang dipandu Hayden Haikal dan Jwan Hii.

Tempat ketiga diduduki oleh Hi Rev Dream Chaser (Mitchell Cheah dan Brendan Paul Anthony), manakala tempat keempat ialah Yaris #38 Wing Hin Motorsports (Boy Wong dan Dannies Ng).

Melengkapkan tempat lima teratas ialah Honda City dari R Engineering HMRT, dipandu oleh Lee Wee Sing dan Leon Khoo Beng Koon.

“2021 adalah mengenai pembelajaran dan memberikan pendedahan litar untuk membangunkan Vios dan Yaris bagi bersaing dalam cabaran 1000KM ini,” kata Ravindran K, Presiden UMW Toyota Motor.

“Kami telah mempunyai program menyeluruh dan hampir memenangi perlumbaan tetapi terpaksa menerima penalti yang menyebabkan kami tamat di tempat ketiga dalam MTC Class.

“Memenangi perlumbaan tahun ini dan melakukannya bukan sahaja menamatkan perlumbaan, tetapi juga dengan tiga kereta dalam tempat lima teratas lebih dari mencukupi untuk menggantikan ‘kekurangan’ tadi,” tambahnya.

Sebanyak 77 kereta bersaing dalam perlumbaan Sepang 1000KM edisi ke-14 yang berlangsung selama lebih sembilan jam dan 180 pusingan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved