fbpx

EV keluaran Sony/Honda mungkin didatangkan dengan PS5

Sony Vision-S 01 01
Model konsep Sony Vision-S 01 yang diperkenalkan pada 2020.

BAGI mereka yang ‘tertinggal bas’, pada Mac tahun ini Sony dan Honda mengumumkan bahawa mereka akan bekerjasama untuk membangunkan kenderaan elektrik di bawah syarikat baharu iaitu Sony Honda Mobility.

Setakat ini, perincian mengenai model EV yang akan dihasilkan masih belum diketahui namun terdapat laporan yang mengatakan bahawa Sony mungkin akan meletakkan PS5 di dalam model berkenaan.

Dalam satu temubual bersama Financial Times, Izumi Kawanishi, presiden dan ketua pegawai operasi Sony Honda Mobility berkata dari segi teknologi, PS5 boleh diintegrasikan ke dalam EV yang akan dibangunkan bersama Honda.

Konsol permainan generasi baharu itu, serta perkhidmatan-perkhidmatan lain yang disediakan oleh Sony merupakan sebahagian daripada visi bagi menjadikan EV tersebut kenderaan berfokuskan hiburan untuk menyaingi EV lain seperti Tesla.

“Sony mempunyai kandungan, perkhidmatan dan teknologi hiburan yang menggerakkan orang. Kami menyesuaikan aset-aset ini kepada mobiliti, dan ini adalah kekuatan kami berbanding Tesla,” kata Kawanishi.

Namun Sony bukan hanya ingin memasukkan permainan ke dalam kereta seperti Tesla. Menurut pengerusi Sony Honda Mobility, Yasuhide Mizuno, syarikat itu merancang untuk “membangunkan sebuah kereta sebagai perkakasan (hardware) yang akan memenuhi hiburan dan rangkaian yang kami ingin tawarkan.”

Sebahagian daripada rancangan tersebut adalah untuk membangunkan teknologi pemanduan autonomi. Bagaimanapun, Kawanishi mengakui bahawa ia akan mengambil masa yang lama untuk merealisasikannya.

Sony Honda Mobility mensasarkan untuk melancarkan EV pertama mereka di Amerika Syarikat pada 2025.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved