fbpx

Honda dan Sony bekerjasama tubuh jenama EV baharu

sony vision s 02 suv 02

APA akan berlaku bila pengeluar kereta seperti Honda bekerjasama dengan syarikat seperti Sony untuk satu jenama kenderaan elektrik (EV)?

Foto oleh: Getty Images

Kita semua akan mengetahuinya tidak lama lagi memandangkan kedua-dua syarikat gergasi itu baru sahaja mengumumkan mereka akan bersama membangunkan dan menjual EV.

Dalam satu kenyataan bersama, mereka berkata matlamatnya ialah untuk menubuhkan syarikat baharu itu dalam tahun ini.

Rancangan itu dikatakan akan merangkumi jualan EV pertama gabungan mereka itu menjelang 2025. Ini akan disusuli dengan pemasaran dan khidmat mobiliti.

Nama syarikat gabungan itu belum diumumkan (mungkin Sonda atau Hony?) tetapi pelan perniagaan adalah untuk menguruskan aspek-aspek rekabentuk, pembangunan, perancangan dan jualan.

Honda akan bertanggungjawab di bahagian pembuatan dan pemasangan. Sony pula dikatakan bertanggungjawab membina platform untuk khidmat mobiliti.

Honda pada tahun lepas berkata mereka komited dalam menjual kenderaan-kenderaan bateri-elektrik (BEV) dan sel bahan api hidrogen menjelang 2040. Sementara itu pada Januari lepas, Sony dilaporkan mencari rakan kongsi untuk memasuki pasaran EV.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved