fbpx

Volkswagen dengar kata anda, akan kembali guna butang fizikal dalam kenderaan

volkswagen golf gti mk8 2022 47

BEBERAPA tahun kebelakangan ini, kita dapat lihat yang pengeluar kereta mula mengurangkan butang-butang fizikal dalam kereta, menggantikannya dengan panel kapasitif sesentuh.

Panel sebegini sememangnya nampak canggih dan futuristik, ia tidaklah begitu praktikal. Kadang-kadang semasa memandu, panel sebegini lebih sukar digunakan.

Volkswagen nampaknya mula menyedari hakikat ini, dan jangan risau, kita ada berita baik. CEO VW, Thomas Schäfer minggu lepas mendedahkan jenama itu akan bergerak ke arah “keringkasan baharu” untuk kenderaan.

Dalam satu siaran di laman LinkedIn, dia menulis, “Mengembalikan roda stereng dengan butang fizikal, berbanding butang kapasitif sesentuh. Itu yang pelanggan mahu dari VW.”

Buat masa ini, panel sesentuh digunakan hampir pada kesemua model, termasuklah Golf GTi, Golf R, dan Tiguan Allspace (Elegance dan R Line).

Di kiri dan kanan modul beg udara di stereng, anda akan jumpa panel kapasitif sesentuh ini yang membolehkan anda mengawal pelbagai fungsi kenderaan. Ia boleh ditekan atau digosok.

Terdapat juga bar yang sensitif kepada sentuhan yang boleh melaras tahap audio, menggantikan suis rocker atau bebola skrol. Ia kedengaran cool, tetapi tidak begitu mudah digunakan.

Selain di stereng, anda juga akan jumpa panel kapasitif sesentuh ini di lokasi lain seperti di bawah skrin infotainmen, juga untuk melaras fungsi seperti tahap audio.

Diharapkan lebih banyak pengeluar akan kembali kepada butang fizikal selepas ini. Panel kapasitif sesentuh boleh digunakan, tetapi mungkin terhad kepada kawalan yang tidak begitu kritikal sahaja.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved