fbpx

Volkswagen Golf R “20 Years” jadi model R terpantas di Nurburgring

Volkswagen Golf R „20 Years“

DIPERKENALKAN buat pertama kali pada Jun lalu, Volkswagen Golf R “20 Years” kini dinobat model Volkswagen R terpantas di litar Nurburgring-Nordschleife dengan catatan masa 7 minit 47.31 saat, empat saat lebih pantas berbanding model standard.

Jentera yang dibangunkan bagi menyambut ulang tahun ke-20 Golf R32 ini dipandu oleh pelumba dan pemandu pembangunan Volkswagen R iaitu Benjamin Leuchter. Menurut Volkswagen, ia berjaya mencapai kelajuan 265 km/j pada bahagian Döttinger Höhe di litar itu.

“Dengan kereta ini, saya boleh memandu di di Nürburgring dan perhentian seterusnya ialah kedai roti atau kedai DIY. Ia benar-benar kenderaan serba boleh yang boleh melakukan segala-galanya,” kata Leuchter.

Golf R “20 Years” dikuasakan oleh enjin TSI 2.0-liter empat silinder yang telah ditala bagi menghasilkan 333 PS, 13 PS lebih tinggi berbanding apa yang terdapat pada Golf R standard. Ini menjadikannya model produksi Golf paling berkuasa pernah dihasilkan.

Di samping enjin lebih berkuasa, transmisi DSG tujuh kelajuannya juga diberikan pemetaan baharu untuk penukaran gear yang lebih agresif terutamanya ketika dalam mod S atau S+. Dengan sistem pacuan semua roda 4Motion, model ini boleh memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam 4.6 saat sebelum mencapai kelajuan maksimum 270 km/j.

Selain itu, Golf R “20 Years” juga didatangkan dengan Driving Dynamics Manager, R-Performance Torque Vectoring dan pakej R-Performance yang merangkumi dua mod tambahan yang dibangunkan dengan kerjasama Leuchter sendiri iaitu Special dan Drift.

Untuk percubaan catatan masa ini, Leuchter menggunakan mod Special yang dibangunkan khusus untuk litar Nurburgring. Apa yang menarik, mod ini melaraskan suspensi supaya menjadi lebih lembut dan selesa bagi membolehkan ia menampung beban yang tinggi ketika memandu di atas litar yang beralun itu.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved