fbpx

Indonesia beli jet pejuang Dassault Rafale, enam unit tiba pada 2026

dassault rafale indonesia – defense brief
Gambar oleh: Defense Brief

KEMENTERIAN Pertahanan Indonesia memaklumkan kontrak pembelian enam jet pejuang Dassault Rafale bagi memperkuatkan sistem utama persenjataan negara itu. Kesemua jet pejuang itu akan tiba pada 2026.

Menurut CNN Indonesia, Jurucakap Menteri Pertahanan, Dahnil Anzar Simanjuntak berkata, kontrak pembelian itu masih berkuatkuasa sejak 9 September lalu.

Dassault Rafale. Gambar oleh: Blog Before Flight

“Pesawat pertama akan tiba di Indonesia pada hujung 2026 selepas kontrak termeterai. Pihak kementerian juga sudah merancang sumber manusia untuk mengendali dan menyelenggara pesawat industri buatan Perancis,” katanya.

Sebelum ini, kementerian itu sudah menandatangani kontrak kerjasama pembelian enam pesawat tempur generasi ke-4 dan ke-5 Dassault Rafale buatan Perancis.

Kontrak tersebut ditandatangani oleh Menteri Pertahanan, Prabowo Subianto ketika menerima kunjungan Menteri Angkatan Bersenjata Perancis, Florence Parly di Jakarta, 10 Februari lalu.

Gambar oleh: Defense Brief

Menurut Prabowo, pihaknya merancang untuk membeli 42 pesawat Rafale dan kontrak pertama itu hanya melibatkan pembelian enam pesawat terlebih dahulu.

Di samping negara-negara jiran kita memperkukuhkan pertahanan mereka, bagaimana pula dengan Malaysia?

Pesawat pejuang utama negara, F/A-18D Hornet dan Sukhoi Su-30 MKM masing-masing akan terus berkhidmat dengan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) masing-masing sehingga 2035 dan 2040.

Pada masa yang sama, pesawat-pesawat ini akan dinaiktaraf bagi memastikan ianya kekal relevan dan sentiasa mempunyai sistem terkini.

Pesawat pejuang Hawk milik TUDM. - Foto ihsan Wikipedia
Pesawat pejuang Hawk milik TUDM. – Foto ihsan Wikipedia

Dalam perkembangan lain, tender untuk pesawat Fighter Lead-In Trainer/Light Combat Aircraft (FLIT/LCA) telah ditutup dan TUDM dijangka mengumumkan pemenangnya kelak. Tender ini adalah bagi menggantikan armada pesawat Hawk 108/208.

Lihatkan Ulasan (2)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved