fbpx

Ferrari Purosangue rasmi dilancar – empat pintu, empat tempat duduk, V12 dengan 715hp

ferrari purosangue 2023 13

INI bukan sahaja SUV pertama dari Ferrari, tetapi juga kereta pertama dengan empat-pintu dari Maranello. Diberi nama Purosangue, ia mendapat penggayaan moden Ferrari terkini seperti Roma, 296 GTB, SF90 dan 812 Superfast.

Tetapi harus diingat, Ferrari tidak mahu anda panggil Purosangue ini sebagai SUV. “Kami tidak memanggilnya SUV”, kata CEO Ferrari, Benedetto Vigna. “Kita langsung tida bercakap mengenai SUV.” Baiklah.

Tetapi betul juga, bentuk Purosangue ini lebih kepada kereta sports empat pintu yang sedikit tinggi. Garis-garis dan bentuk pada badannya memang sleek dan sporti.

Di dalam hud yang panjang di depannya, tersimpan enjin 6.5-liter V12 naturally-aspirated yang duduk agak rapat dengan ruang kabin, memberikan Purosangue ini keseimbangan depan-ke-belakang 49/51.

Kuasa adalah 715hp dan menariknya, tork juga 715Nm. Enjin ini memberikan 80 peratus torknya pada 2,100rpm, kuasa maksima pada 7,750rpm, dan enjin ini mampu rev sehingga 8,250rpm.

Output disalurkan ke semua roda melalui sistem pacuan semua-roda baharu dan kotak gear dwi-klac 8-kelajuan. Sistem pacuan semua-roda ini memutuskan pacuan roda depan dalam gear keempat atau kira-kira 200km/j.

Bumbungnya diperbuat dari gentian karbon untuk merendahkan titik graviti. Pintu belakangnya boleh dibuka sehingga 79 darjah, penting untuk memudahkan penumpang keluar dan masuk memandangkan ruang belakangnya tidak begitu besar.

Harga untuk Ferrari Purosangue bermula kira-kira USD400,000 (RM1.8 juta) dan penghantaran kepada pelanggan akan bermula awal 2023.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved