fbpx

Ferrari Purosangue bakal dilancar secara rasmi 13 September depan

ferrari purosangue lancar

HANYA seminggu sahaja lagi kita sebelum sampai ke hari pelancaran SUV pertama dari jenama Prancing Horse, iaitu Ferrari Purosangue.

Ferrari nampaknya telah mula menayangkan imej teaser di media sosial mereka dan menyatakan tarikh pelancaran iaitu 13 September depan.

Sumber: IG Coachepies

SUV dari Maranello itu mula diumumkan empat tahun lepas semasa Ferrari mempersembahkan hala tuju mereka untuk 2018-2022. Kini Purosangue sedia untuk kemunculan rasminya.

Apa yang sudah pasti ialah ia bakal mendapat enjin V12 naturally-aspirated, jawapan Ferrari kepada Lamborghini Urus. Pengeluarannya juga akan terhad, tidak melebih 20 peratus dari pengeluaran keseluruhan tahunan Ferrari.

Sumber: IG Coachepies

Harus diingat juga pengeluar supercar itu ‘melarang’ umum melabelkan Purosangue sebagai sebuah SUV, sebaliknya lebih gemar memanggilnya FUV (Ferrari Utility Vehicle). Berdasarkan imej-imej intipan, ia memang lebih kelihatan seperti hatchback besar dengan sedikit kelegaan tanah.

Purosangue akan menjadi Ferrari empat-pintu pertama yang boleh didapati secara meluas, dengan mengambil kira 456GT Venice wagon hanya dibina sebanyak tujuh unit.

Dari perincian setakat ini, kita dapat ketahui bahawa Ferrari Purosangue akan dilengkapi sistem pacuan semua-roda dan suspensi udara, dibina pada platform yang direka untuk menempatkan sistem janaan hibrid.

Pengganti FF/GTC4Lusso ini juga akan menggunakan kotak gear automatik dwi-klac dan konfigurasi empat tempat duduk dengan ruang lebih besar dari model-model shooting brake sebelumnya.

Ferrari sebenarnya agak lewat ke pasaran SUV ini dan Purosangue akan berhadapan dengan persaingan sengit dari model seperti Aston Martin DBX dan Bentley Bentayga Speed, selain Lamborghini Urus.

McLaren setakat ini belum menunjukkan minat terhadap SUV, tetapi CEO baharu mereka terbuka kepada idea sebuah supercar yang lebih tinggi.

Selepas pelancaran rasmi Ferrari Purosangue minggu depan, penghantaran kepada pelanggan akan bermula awal 2023.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved