fbpx

Hyundai Ioniq 6 terima lebih 37,000 tempahan dalam tempoh 24 jam

Hyundai Ioniq 6 04

37,446 – inilah jumlah tempahan yang diterima oleh Hyundai untuk Ioniq 6 dalam masa 24 jam selepas pra-jualannya dibuka di Korea Selatan.

Ini merupakan satu rekod yang luar biasa untuk syarikat itu, memandangkan Ioniq 5 menerima hanya sebanyak 23,760 tempahan pada Februari tahun lalu. Sementara itu, tempahan untuk ‘kembar’ kepada Ioniq 5 iaitu Kia EV6 hanya mencecah 21,000 pada hari pertama pra-jualannya.

Diperkenalkan secara rasmi pada Julai lalu, Ioniq 6 merupakan sedan elektrik yang turut dibangunkan menggunakan platform E-GMP seperti Ioniq 5.

Walaupun berasaskan platform yang sama, model ini mempunyai tapak roda yang lebih pendek, serta dimensi badan yang lebih panjang dan rendah. Profil sisi ala “streamliner” pula memberikannya kadar pekali seret (Cd) yang terendah dalam sejarah Hyundai iaitu 0.21.

Untuk trenkuasa, Ioniq 6 ditawarkan dengan pek bateri berkapasiti 53 kWh dan 77.4 kWh, dengan pilihan motor elektrik tunggal atau berkembar. Jarak pemanduan dikatakan boleh mencecah 610 km dengan satu cas penuh mengikut kitaran WLTP.

Antara teknologi yang disertakan termasuk pengecasan pantas 350 kW yang membolehkan bateri dicas dari 10 hingga 80 peratus dalam masa 18 minit, serta teknologi Vehicle-to-Load (V2L).

Selain itu, Ioniq 6 juga didatangkan dengan tempat duduk Relaxation Comfort Seats, sistem pencahayaan ambien dengan 64 pilihan warna dan enam tema, sistem audio Bose dan teknologi e-ASD yang ditugaskan untuk menyalurkan bunyi seperti kapal angkasa ke dalam kabin.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved