fbpx

F1 Ferrari dilihat atas jalan raya, dah macam GTA!

F1 atas jalan 02

ANDA pasti pernah bermain permainan video Grand Theft Auto (GTA) dan memandu kenderaan-kenderaan pelik di jalan raya seperti kereta kebal, monster truck atau jentera Formula 1 (F1).

Inilah situasi yang ingin kami laporkan kali ini, sebuah F1 Ferrari dilihat di lebuh raya, ibarat GTA dalam dunia realiti! Ia dirakam oleh seorang pembaca iDNES dan video itu dimuat naik ke laman web berkenaan.

Pemandunya dilihat memakai sut perlumbaan penuh dengan topi keledar, dan jentera F1 itu dipercayai merupakan Ferrari F2004 yang pernah dipandu oleh legenda Michael Schumacher semasa musim perlumbaan 2004.

Ia juga mempunyai nombor 7, yang kami rasakan sebagai penghormatan kepada bilangan Schumacher memperoleh gelaran juara dunia – kali terakhir dicapai pada 2004 dengan jentera F2004 ini.

Sudah pasti di mana-mana negara di dunia ini, memandu jentera F1 di jalan raya awam merupakan kesalahan. Kenderaan khas perlumbaan ini tidak menepati piawaian jalan raya kerana dibina khas untuk kegunaan perlumbaan di litar.

Kereta yang boleh anda pandu di jalan raya tetapi mempunyai karakter paling dekat dengan F1 mungkin adalah Mercedes-AMG One.

Siapa pun yang memandunya, dia pastinya berdepan dengan saman dan risiko larangan memandu atau ditarik lesennya jika berjaya diberkas pihak berkuasa.

Menariknya, beberapa tahun lepas, sebuah F1 Ferrari juga pernah dilihat di Republik Czech, dipandu oleh seorang lelaki berusia 45 tahun.

Dia ditahan tidak lama kemudian dan berdepan dengan saman berpuluh ribu dollar serta larangan memandu selama setahun. Tetapi dia terlepas dari hukuman-hukuman tersebut kerana dia memakai topi keledar!

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved