fbpx

Meyers Manx kembali dengan buggy elektrik rupa retro, 0-96km/j dalam 4.5 saat

meyers manx 2.0 electric 04

MEYERS Manx pernah terkenal dengan dune buggy mereka pada era 1960, kini kembali dengan kenderaan elektrik (EV). Kenderaan rekreasi kecil ini dulunya menggunakan casis dari Volkswagen Beetle, tetapi versi baharu ini tidak mempunyai sebarang hubungan dengan VW.

Buggy EV ini menggunakan casis one-piece baharu yang direka oleh Freeman Thomas, yang juga bertanggungjawab mereka bentuk versi asal.

Diberi nama rasmi Meyers Manx 2.0 Electric, buggy mesra alam ini mengekalkan bentuk dari kenderaan asal. Ia akan dibekalkan dengan pilihan bateri 20.0kWh dan 40.0kWh, membolehkannya melakukan pecutan ke 96km/j dalam hanya 4.5 saat.

Ia akan menjadi antara EV paling ringan dalam pasaran, dengan berat sekitar 680 hingga 750kg, bergantung kepada saiz bateri.

Dengan pek bateri lebih besar, Meyers Manx 2.0 Electric mampu menghasilkan sekitar 202hp dan 325Nm tork yang pantas.

Buggy ini dilengkapi dengan brek cakera di depan dan belakang dengan brek parkir elektronik, penggilap cermin, sistem regenerative braking, dan stereng kuasa. Ia juga akan menyokong kemas kini over-the-air untuk penambah-baikan berdasarkan respon dari pemilik-pemilik awal.

Ia akan ditayang di acara The Quail Motorsports Gathering, dan sebanyak 50 unit akan dibina untuk 2023 sebelum jualan diteruskan pada tahun berikutnya.

Harga belum didedahkan, tetapi tempahan akan dibuka semasa acara Monterey Car Week akhir bulan ini.

Lihatkan Ulasan (1)
  • I don’t think the title of your article matches the content lol. Just kidding, mainly because I had some doubts after reading the article.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved