fbpx

Pagani batalkan R&D untuk EV, akan terus gunakan enjin V12

pagani huayra tricolore 06

PAGANI pernah memulakan penyelidikan dan pembangunan (R&D) kereta elektrik (EV) pada 2018. Walaubagaimanapun hari ini, empat tahun kemudian, syarikat itu mengumumkan mereka akan membatalkan terus hasrat membangunkan kereta jenis itu.

Horacio Pagani sendiri mendedahkan berita itu kepada Autocar pada pameran motor Milan Monza di Itali bulan lepas.

Penyelidikan Pagani mendapati bahawa supercar elektriknya akan memerlukan 600kg bateri, yang mana Autocar menyatakan lebih dari separuh berat keseluruhan Huayra R (1,070kg).

Menurut Horacio, EV terlalu berat untuk supercar dan kurang aspek emosi pemanduan. Beliau sendiri membeli sebuah Tesla untuk memahami EV dengan lebih baik, dan percaya bahawa supercar elektrik perlu lebih dari prestasi semata-mata, dan telah dicapai hari ini.

Sebagai contoh, Kia EV6 GT menghasilkan 577hp dan mampu mencapai 100km/j sepantas 3.5 saat. Cabarannya, menurut Horacio, ialah untuk memberikan EV sensasi seperti terdapat pada kereta petrol biasa. Ini tidak dapat dicapai apabila bateri masih terlalu berat.

Horacio berkata dia mengimpikan untuk membina EV seberat 1,300kg tetapi memberitahu kepada Autocar bahawa ia tidak dapat dihasilkan. Malah, Pagani akan terus mengeluarkan supercar berkuasa V12 yang diperolehi dari Mercedes-Benz.

Syarikat itu pada 2019 mengumumkan mereka akan menggunakan V12 Mercedes sehingga 2026, dan enjin itu akan menjadi nadi kepada Pagani C10 yang akan dilancarkan pada September nanti.

Pagani juga tidak menemui sebarang minat dalam pasaran supercar EV. Walaubagaimanapun, Horacio menyatakan mereka akan terus melabur dalam R&D ini kerana tahu bawaha citarasa pelanggan dan situasi pasaran boleh berubah.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved