fbpx

Perodua Alza catat lebih 30,000 tempahan, tempoh menunggu sampai 10 bulan

perodua alza 2022 04

PERODUA Alza serba baharu yang dilancarkan semalam (20 Julai 2022) telah menerima lebih 30,000 tempahan sejak 23 Jun lalu, dengan 65% daripadanya adalah untuk varian AV. Ini merupakan jumlah tempahan tertinggi dalam sejarah pengeluar kenderaan tempatan itu.

“Pencapaian ini disebabkan oleh beberapa faktor, antaranya ialah para pelanggan ingin memanfaatkan sepenuhnya inisiatif pengecualian cukai jualan yang akan tamat tempoh pada 30 Jun 2022,” kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Perodua, Dato’ Zainal Abidin Ahmad.

Tambah beliau lagi, daripada lebih 200,000 tempahan yang diterima oleh Perodua buat masa ini, hampir 15% adalah model Perodua Alza serba baharu.

Bercakap kepada media selepas majlis pelancaran, Dato’ Zainal turut berkata bahawa tempoh menunggu untuk Alza serba baharu adalah sekitar 10 bulan. Ini memandangkan kilang pengeluaran Perodua di Sungai Choh, Rawang mampu mengeluarkan kira-kira 3,000 unit atau 36,000 unit Alza setahun.

“Tetapi jangan risau, kita akan cuba tingkatkan pengeluaran dan cuba memenuhi apa-apa permintaan daripada pelanggan,” kata Dato’ Zainal.

Alza serba baharu ditawarkan dalam tiga varian iaitu X, H dan AV, dengan harga bermula dari RM62,500 hingga RM75,500. Ia merupakan model kedua Perodua yang menggunakan platform Daihatsu New Generation Architecture (DNGA) selepas Ativa.

Mengenai pembangunan Alza serba baharu, Dato’ Zainal berkata syarikat itu melabur RM770 juta untuk membangunkan model tersebut sejak April 2018.

Apa yang menarik, ia dibangunkan secara bersama oleh pasukan pereka dan jurutera Malaysia dan rakan sejawatan mereka di Daihatsu Motor Co., Jepun. Jadi, jangan kata ini model ‘rebadge’ ya!

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved