fbpx

McMurtry Speirling kereta comel paling laju di Goodwood, cuma 39.08 saat!

mcmurty speirling goodwood record 2022 06

NAMPAKNYA kereta paling comel di Goodwood Festival of Speed baru-baru ini juga menjadi kereta terpantas yang melalui course itu.

McMurtry Speirling yang bersaiz kerdil itu telah mencatatkan rekod masa hanya 39.08 saat untuk menyempurnakan laluan Goodwood, dipandu oleh bekas pelumba Formula Satu, Max Chilton. Rekod itu dibuat pada Ahad lepas, memecahkan rekod masa sebelum ini iaitu 40.056 saat.

Kenderaan elektrik (EV) satu tempat duduk dengan pintu gullwing itu juga kira-kira 0.8 saat lebih pantas dari rekod oleh Romain Dumas yang memandu Volkswagen ID. R pada 2019.

Dengan pecutan 0 ke 100km/j dalam masa kurang satu setengah saat (1.5 saat), tidak hairanlah McMurtry Speirling mampu menjadi jentera terpantas di Goodwood. Kelajuan maksimanya dihadkan pada 150 batu sejam (241km/j).

Pengarah urusan McMurtry berkata kepada Autocar bahawa kereta ini sedang dalam proses menjadikannya street-legal (boleh dipandu di jalan awam). Thomas Yates menjanjikan untuk memberikan pecutan pantas yang sama tetapi ia tidak akan menjadi “kereta paling selesa untuk bonggol jalanan”.

Pengeluaran dikatakan akan dihadkan kepada beberapa unit sahaja dengan harga sekurang-kurangnya 1 juta pound (RM5.39 juta).

Yates juga berkata kereta produksi akan mengekalkan prestasi kuasa-kepada-berat sebanyak 1,000hp per tan, serta dua unit motor elektrik di belakang dengan pek bateri 60kWh. Ini cukup untuk memberikan jentera ini jarak pemanduan sehingga 300 batu (483km).

Dengan menambah komponen-komponen wajib seperti pengelap cermin, lampu depan dan beberapa barangan lain, Speirling versi produksi tidak akan se-aerodinamik seperti unit di Goodwood ini. Tetapi jentera versi litar ini mampu menghasilkan downforce lebih tinggi dari F1 pada kelajuan 240km/j.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved