fbpx

Prodrive P25 versi moden Subaru Impreza 22B STi, lebih 400hp dan hanya 25 unit

prodrive p25 teaser

PRODRIVE P25 meraikan hubungan mereka dengan Subaru pada 1990an dengan menghasilkan kereta versi jalanan untuk jentera Impreza WRC 1997 dan 22B. Pada tahun itu, Subaru menjuarai kategori pengeluar dan pemandunya Colin McRae menjadi pemandu di tempat kedua dalam kejuaraan.

P25 akan menggunakan enjin 2.5-liter turbo flat-four yang menjana lebih 400hp. Kuasa akan disalurkan ke semua roda melalui kotak gear semi-auto 6-kelajuan dengan paddle-shifters.

Prodrive berkata model ini menggunakan gentian karbon secara menyeluruh untuk memastikan ia cukup ringan.

Lakaran yang dikongsi menunjukkan ia mempunyai rupa Impreza dengan beberapa elemen lain. Lampu kabus besar dan rendah adalah dari 22B, dan cermin sisi aerodinamik adalah sama dengan jentera rali.

Menurut lakaran ini, fender depannya adalah lebih agresif dari model asal. Ia akan dipadankan dengan rim khas dari Prodrive. Setakat ini tiada maklumat atau gambaran mengenai rupa dalamannya.

Prodrive juag berkongsi bahawa P25 akan mempunyai “casis ringan”. Tidak dapat dipastikan sama ada ia dibina dari Impreza asal atau baharu sepenuhnya dari mula.

Dikatakan beberapa kakitangan yang pernah menjadi krew untuk jentera WRC 1997 itu juga menyumbang kepada P25 ini.

“Impreza 22B asal ialah Subaru paling ikonik dan paling menjadi buruan. Kami mahu meningkatkan segala yang ada pada kereta itu dengan menggunakan teknologi terkini dan menghasilkan versi kami sendiri dari sebuah jentera yang terpahat dalam sejarah permotoran,” kata pengerusi Prodrive, David Richards.

Hanya 25 unit Prodrive P25 akan dibina, dan ia akan membuat kemunculan pertama di Goodwood Festival of Speed pada Jun depan. Penyerahan kepada pelanggan pula dijangka bermula hujung tahun ini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved