fbpx

Habis terlondeh, Google Maps tarik semula sekatan terhadap imej-imej strategik tentera Rusia

google maps rusia 01

PIHAK Google Maps didakwa telah ‘menarik balik’ (uncensored) sekatan terhadap imej-imej satelit yang memaparkan lokasi-lokasi sensitif di Rusia termasuk kawasan-kawasan strategik tentera negara itu.

Imej-imej di Google Maps itu memaparkan pangkalan-pangkalan tentera Rusia, tapak pelancaran peluru berpandu balistik, pusat pemerintahan tentera dan pelbagai aset strategik negara itu termasuk kapal-kapal perangnya.

Resolusi imej-imej satelit Google Maps itu adalah tinggi pada kadar 0.5 meter satu pixel.

Antara imej satelit terbabit termasuklah imej kapal pengangkut pesawat Rusia Admiral Kuznetsov di pelabuhan, kapal perang berkuasa nuklear Peter The Great di Murmansk dan kruiser kelas-Slava Marshal Ustinov.

Imej satelit Google Maps juga menunjukkan keadaan di sebuah pangkalan udara di Kursk dengan kehadiran pesawat-pesawat pejuang.

Pihak tentera Ukraine mendakwa bahawa tindakan oleh menarik balik sekatan imej sensitif Rusia oleh pihak Google Maps itu berkait-rapat dengan konflik antara negara kedua-dua negara, tetapi ianya dinafikan oleh pihak Google.

Pihak Google menerusi jurucakapnya berkata, imej-imej satelit menunjukkan lokasi tentera Rusia boleh diakses sejak sebelum terjadinya konflik Rusia-Ukraine kerana syarikat gergasi itu tidak pernah melakukan sebarang sekatan.

Pihak Google sebelum ini didakwa melakukan sekatan terhadap imej-imej satelit lokasi tentera dengan cara mengaburkannya.

Lihatkan Ulasan (1)
  • Hi every one, here every oone is sharing thewse kind of knowledge,so it’s ffastidious to read this blog, aand I uded to paay a visxit thhis webpage daily.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved