fbpx

Toyota Vios D92A akan dilancar di Thailand Q3 2022 – platform DNGA, enjin petrol dan hibrid

toyota vios d92a 2022 daihatsu dn f sedan 01

BARU sahaja kami melaporkan senarai kereta paling laris di ASEAN beberapa hari lepas yang menyaksikan Honda City kini lebih laris dari Toyota Vios untuk 2021, kebetulan pula Toyota ‘menjawab’ dengan pengumuman Vios serba baharu.

Menggunakan namakod D92A, Vios serba baharu akan diperkenalkan di Thailand dahulu pada suku ketiga tahun ini.

Vios yang dikenali dengan nama Yaris Ativ di sana akan dibina dari pelantar DNGA (Daihatsu New Global Platform) yang juga menjadi asas kepada model-model seperti Perodua Ativa/Daihatsu Rocky/Toyota Raize dan Toyota Avanza/Toyota Veloz/Daihatsu Xenia.

Pelantar baharu ini bakal memberikan beberapa kelebihan kepada Vios nanti iaitu berat yang lebih rendah, casis lebih tegar, dan keselamatan yang ditambah baik.

Penggunaan DNGA juga membolehkan Vios menerima janaan kuasa elektrik yang bakal memberi saingan kepada City e:HEV.

Untuk Toyota, mereka dijangkan menggunakan enjin 1.5-liter dengan bantuan motor elektrik, sebahagian dari Toyota Hybrid System II (THS II).

Enjin lain adalah 1.2-liter naturally-aspirated (dan bukan turbo seperti yang diwar-warkan sebelum ini. Transmisi pula dijangka kekal dengan CVT.

Dari segi rupa, dapat dilihat ia mengambil inspirasi Daihatsu DN F Sedan yang mula membuat penampilan pada Gaikindo Indonesia International Auto Show (GIIAS) pada 2017.

Dengan badan ala coupe, konsep ini berukuran 4,200mm panjang, 1,695mm lebar, 1,430mm tinggi dan mempunyai jarak roda 2,510mm.

Menarik setakat ini? Apa pun kita harus tunggu rupa sebenar apabila ia dilancarkan di Thailand nanti, dikatakan sekitar Ogos.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved